Javascript must be enabled for the correct page display

Effect van een Bijbaan op Studieprestaties en Welzijn

Straaten, Judith van (2023) Effect van een Bijbaan op Studieprestaties en Welzijn. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
JJM_van_Straaten_S4138236_Gr37_Effect_van_een_Bijbaan_op_Studieprestaties_en_Welzijn_PDF.pdf

Download (363kB) | Preview

Abstract

Veel studenten werken naast hun studie om geen hoge studieschuld te krijgen binnen het huidige leenstelsel. Echter heeft onderzoek uitgewezen dat een bijbaan negatieve effecten kan hebben op de academische prestaties en het welzijn van studenten. In dit onderzoek wordt via een cros-sectioneel design onderzocht of er een relatie bestaat tussen werkuren en het welzijn en de academische prestaties van studenten. Daarnaast wordt onderzocht of motivatie een modererende rol speelt in de relatie tussen werkuren en academische prestaties. Resultaten zijn gebaseerd op een steekproef van 276 hbo- en universiteitsstudenten. De participanten hebben een vragenlijst ingevuld met vragen die betrekking hebben tot demografische variabelen, academische prestaties, welzijn, stress, manieren om tijd door te brengen en motivatie. Gevonden is dat studenten met bijbaan minder tijd aan zelfstudie besteden en gemiddeld lagere cijfers halen dan studenten zonder bijbaan. Daarnaast is gevonden dat intrinsieke motivatie modereert in de relatie tussen werkuren en academische prestaties. Er zijn geen significante relaties gevonden tussen werkuren en welzijn van studenten en tussen werkuren en academische prestaties. Beleidsmakers zouden de bevinding dat de academische prestaties van studenten onder een bijbaan lijden, in overweging kunnen nemen om in de toekomst gelijke kansen voor studenten te bieden.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Cavalini, P.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 02 Feb 2023 13:14
Last Modified: 02 Feb 2023 13:14
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1630

Actions (login required)

View Item View Item