Javascript must be enabled for the correct page display

De stem van dubbel bijzondere leerlingen in het voortgezet onderwijs.

Witaszyk, Nina, N.M.A (2023) De stem van dubbel bijzondere leerlingen in het voortgezet onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis Witaszyk Nina s2703785. 31-01-2023 (1).pdf

Download (557kB) | Preview

Abstract

Onderwijs is meer gericht op inclusie, dit geldt ook voor dubbel bijzondere leerlingen: dit zijn hoogbegaafde leerlingen met een leer- en/of ontwikkelingsprobleem, deze leerlingen brengen verschillende uitdagingen met zich mee. Dubbel bijzondere leerlingen worden vaak niet herkend en erkend. Er is sprake van frustratie vanwege onderpresteren, te hoge verwachtingen en sociaal en emotionele problematiek. Deze frustratie kan leiden tot aversie tegen school en kan zelfs uitmonden in thuiszitten. Dit terwijl dubbel bijzondere leerlingen talentvol zijn. Hun talenten worden vaak niet gezien en zij krijgen niet de ondersteuning die zij nodig hebben voor hun uitdagingen. De volgende hoofdvraag is hierom opgesteld: Wat zijn de onderwijsbehoeften van dubbel bijzondere leerlingen in het voortgezet onderwijs? Om inzicht te verschaffen in de beleving en onderwijsbehoeften van dubbel bijzondere leerlingen is een kwalitatief onderzoek verricht middels interviews bij acht leerlingen tussen de 11 en 13 jaar, op een middelbare school in Noord Nederland welke een voorziening heeft voor hoogbegaafde leerlingen. Uit de thematische analyse van de interviewgegevens kwamen de thema’s naar voren: gebruik van individuele talenten en interesses, projectmatig en creatief werken, kennis van hoogbegaafdheid en ervaren frustratie. Een beperking van het onderzoek is dat de resultaten niet generaliseerbaar zijn naar alle dubbel bijzondere leerlingen. De conclusie van het onderzoek is dat er meer ruimte mag zijn voor individuele talenten, interesses, projectmatig werken en creativiteit. Tegelijkertijd liet het onderzoek grote individuele verschillen optekenen tussen en binnen deze leerlingen. De belangrijkste aanbeveling is daarom dat leerkrachten moeten luisteren naar de stem van elke unieke dubbel-bijzondere leerling om tegemoet te kunnen komen aan ieders onderwijsbehoefte. Trefwoorden: dubbel bijzondere leerlingen, voortgezet onderwijs, onderwijsbehoeften, stem van leerlingen, talent ontwikkeling

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Minnaert, A.E.M.G.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 14 Feb 2023 13:22
Last Modified: 14 Feb 2023 13:22
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1678

Actions (login required)

View Item View Item