Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van absenties en schorsingen op leerprestaties in het speciaal onderwijs

Hoeve, Liset ten (2022) De invloed van absenties en schorsingen op leerprestaties in het speciaal onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis - Liset ten Hoeve - S4968735.pdf

Download (586kB) | Preview

Abstract

Achtergrond. Er is weinig bekend over de invloed van absenties en schorsingen in het speciaal onderwijs. Het doel van dit onderzoek is om meer inzicht te krijgen in absenties en schorsingen als voorspellers van leerprestaties. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: In hoeverre voorspellen absenties en schorsingen, in combinatie met achtergrondkenmerken, de leerprestaties van leerlingen in het speciaal onderwijs? Onder achtergrondkenmerken wordt geslacht, leeftijd en type gedragsproblemen verstaan. Methode. Voor het huidige onderzoek zijn gegevens verzameld van 733 leerlingen in het speciaal onderwijs. De gegevens zijn verzameld uit administratiesystemen, ontwikkelingsperspectieven en gemeten door middel van de LVS-toetsen van Cito. De afhankelijke variabelen zijn rekenen en begrijpend lezen. De onafhankelijke variabelen zijn absenties, schorsingen en achtergrondkenmerken. Om de samenhang tussen de variabelen te bestuderen, zijn de gegevens geanalyseerd met behulp van de Pearson correlatie, independent samples t-tests en multipele regressieanalyses. Resultaten. Uit de regressieanalyses bleken absenties en schorsingen geen significante voorspellers te zijn voor zowel rekenen als begrijpend lezen. Daarbij is er geen bewijs gevonden dat de relatie tussen absenties en schorsingen op leerprestaties verschilt voor rekenen en begrijpend lezen. Geslacht en leeftijd bleken positieve voorspellers te zijn voor beide leergebieden. Externaliserende gedragsproblemen bleken een negatieve voorspeller voor begrijpend lezen. Conclusie. Geconcludeerd kan worden dat er geen bewijs is gevonden voor de invloed van absenties en schorsingen op leerprestaties. Jongens scoren hoger op rekenen dan meisjes. Voor begrijpend lezen geldt het omgekeerde. Externaliserende gedragsproblemen blijken een negatief effect te hebben op begrijpend lezen. Er wordt aanbevolen om in vervolgonderzoek uitgebreider te bestuderen of absenties en schorsingen voorspellers zijn voor leerprestaties van leerlingen in het speciaal onderwijs. Sleutelwoorden: absentie, achtergrondkenmerken, leerprestaties, speciaal onderwijs

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Boer, A.A. de and Warrens, M.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 15 Feb 2022 11:21
Last Modified: 15 Feb 2022 11:22
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/179

Actions (login required)

View Item View Item