Sahmanovic, Irma (2023) Identiteitsontwikkeling Tijdens De Stage: Kwalitatieve en Kwantitatieve Methoden Voor Het Onderzoek Naar Emotionele Beleving. Master thesis, Psychology.
|
Text
Master these Sahmanovic.pdf Download (564kB) | Preview |
Abstract
De identiteitsontwikkeling staat centraal bij de praktijkstage van psychologie stagiaires. Emoties zijn van belang wanneer er wordt gekeken naar het zelfconcept van een individu (Fogel, 1999). In dit onderzoek wordt er gebruik gemaakt van een dynamische en emotionele benadering van identiteitsontwikkeling (Bosma & Kunnen, 2001). De onderzoeksvraag luidt: bestaan er verschillen tussen kwalitatieve en kwantitatieve maten bij het onderzoeken van de emotionele beleving van psychologie stagiaires, zo ja, welke zijn dit? De hypothese is dat er een positieve correlatie wordt verwacht tussen de twee manieren van meten. Het onderzoek bevat 56 participanten met ieder minimaal 19 wekelijkse metingen. Er wordt gebruik gemaakt van een vragenlijst en een dagboek. Door middel van ARIMA zijn er individuele correlaties opgesteld om de samenhang tussen methoden te weergeven. Er is een hoge correlatie gevonden tussen de twee maten (M = .511, SD = .266, N = 56). De correlaties lopen van (r = -.194) tot (r = .884), 75% van de correlaties zijn significant. Er wordt geconcludeerd dat er verschillen bestaan tussen de methoden. Dit is het eerste onderzoek dat kwalitatieve en kwantitatieve metingen van de emotionele beleving van psychologie stagiaires op individueel niveau met elkaar vergelijkt. Er is verder onderzoek nodig om aan te geven wat de meerwaarde is van het gebruik van dagboeken, om zo na te gaan wat de meest efficiënte methode voor onderzoek naar identiteitsontwikkeling is.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kunnen, E.S. and Breeuwsma, G. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 20 Mar 2023 10:08 |
Last Modified: | 20 Mar 2023 10:08 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1813 |
Actions (login required)
View Item |