Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van Sociaaleconomische status op Sociaal Ongenoegen, de rol van Meta-Percepties en de relatie tussen Sociaal Ongenoegen en Polarisatie

Nakken, Melissa (2023) De invloed van Sociaaleconomische status op Sociaal Ongenoegen, de rol van Meta-Percepties en de relatie tussen Sociaal Ongenoegen en Polarisatie. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Bachelor_thesis_Melissa_Nakken.pdf

Download (616kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek is gebaseerd op het ongepubliceerde onderzoek van Arzbach (2023), die vond dat een lagere sociaaleconomische status (SES) samenhangt met sociaal ongenoegen, doordat deze relatie wordt gemedieerd door negatieve meta-percepties, zoals meta-stereotypering. In het huidige onderzoek is de zelfwaargenomen SES van participanten gemanipuleerd en onderzocht of dit invloed heeft op meta-percepties en sociaal ongenoegen. Hierbij werd dus als toevoeging aan het onderzoek van Arzbach (2023) een causaal verband onderzocht. Daarnaast werd er gekeken naar de relatie tussen sociaal ongenoegen en polarisatie. We kunnen het volgende concluderen: SES heeft een directe invloed op meta-percepties. Daarnaast zien we dat een lage SES geen directe invloed heeft op sociaal ongenoegen. Er is echter wel sprake van een indirecte relatie die gemedieerd wordt door negatieve metapercepties. Er is verder sprake van een associatie tussen sociaal ongenoegen en polarisatie. We zien dus dat personen met een lage SES zich minder betrokken en gewaardeerd voelen in de samenleving. Het advies aan iedereen in de samenleving en aan politici om ook deze mensen te waarderen, respecteren en betrekken. Keywords: sociaaleconomische status (SES), meta-percepties, sociaal ongenoegen, polarisatie, studenten

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Gordijn, E.H.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 24 Mar 2023 10:03
Last Modified: 24 Mar 2023 10:03
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1848

Actions (login required)

View Item View Item