Boersma, Ruben (2023) De relatie tussen sociale participatie en motorische vaardigheden en de modererende rol van geslacht bij zes tot en met achtjarige Nederlandse kinderen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
De relatie tussen sociale participatie en motorische vaardigheden en de modererende rol van geslacht bij zes tot en met achtjarige Nederlandse kinderen - Ruben Boersma ( - kopie.pdf Download (365kB) | Preview |
Abstract
Het doel van dit onderzoek was om de relatie tussen sociale participatie en motorische vaardigheden voor kinderen met een leeftijdsadequate ontwikkeling van zes tot en met acht jaar gecontroleerd voor leeftijd te onderzoeken. Daarnaast werd onderzocht of geslacht deze relatie modereerde. Bij 69 kinderen (43.5% meisjes; gemiddelde leeftijd 88.7 ± 5.9 maanden) van vijf scholen werd een aangepaste versie van de Nederlandse Children’s Assessment of Participation and Enjoyment (CAPE) gebruikt om drie dimensies van sociale participatie (diversiteit, intensiteit en sociale betrokkenheid) te meten. De Movement Assessment Battery for Children-2 (MABC-2) werd gebruikt om de motorische vaardigheden te meten. Uit de resultaten van de correlatieanalyses bleek dat leeftijd, geslacht, diversiteit en intensiteit significant correleerden met de totaalscore op de MABC-2. In het hiërarchische regressiemodel waren zowel leeftijd als diversiteit significante voorspellers voor de totaalscore op de MABC-2. Sociale betrokkenheid en geslacht voorspelden de totaalscore op de MABC-2 niet. Geslacht modereerde de relatie tussen sociale participatie en motorische vaardigheden niet. Om de relatie tussen sociale participatie en motorische vaardigheden bij kinderen van zes tot en met acht jaar verder te onderzoeken, kan gekeken worden naar intensiteit als voorspeller voor de motorische vaardigheden enerzijds en de invloed van sociale participatie op de verschillende vormen van motorische vaardigheden en de modererende rol van geslacht hierop anderzijds.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Houwen, S. and Derikx, D.F.A.A. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 12 Apr 2023 11:05 |
Last Modified: | 12 Apr 2023 11:05 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1882 |
Actions (login required)
View Item |