Javascript must be enabled for the correct page display

Het verband tussen de leerkracht-leerlingrelatie en leerprestaties van leerlingen in het speciaal onderwijs en de invloed van achtergrondvariabelen hierop

Klunder, Hanna (2022) Het verband tussen de leerkracht-leerlingrelatie en leerprestaties van leerlingen in het speciaal onderwijs en de invloed van achtergrondvariabelen hierop. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Klunder, H. Thesis (pdf).pdf

Download (761kB) | Preview

Abstract

Zowel goede prestaties als een fijne leerkracht-leerlingrelatie zijn belangrijke uitkomstmaten in het onderwijs waarnaar gestreefd wordt. Internationale cijfers uit het basis en voortgezet onderwijs laten echter zien dat de afgelopen jaren de prestaties van leerlingen zijn gedaald. De leerkracht-leerlingrelatie kan onder andere een belangrijke rol spelen bij het academisch functioneren van de leerling. Daarnaast kunnen achtergrondkenmerken zoals gedrag, geslacht of leeftijd van de leerlingen de relatie tussen de leerkracht-leerlingrelatie en de leerprestaties voorspellen. Het doel van dit onderzoek was dan ook om meer inzicht te krijgen in deze relatie bij leerlingen in het speciaal (basis) onderwijs. Voor dit onderzoek werden 115 leerlingen van het speciaal onderwijs geïncludeerd. Om inzicht te krijgen in de leerkracht-leerlingrelatie werd de leervoorwaardentest ingevuld door leerkrachten en werden de leerprestaties van de leerlingen gemeten met behulp van LSV-toetsen. De achtergrondkenmerken leeftijd, geslacht en gedrag werden verkregen uit de ontwikkelingsperspectieven van de leerlingen. Uit dit onderzoek is gebleken dat voornamelijk jongens speciaal onderwijs volgen en externaliserende problematiek in grote mate voorkomt. Daarnaast blijkt leeftijd een significante voorspeller voor de leerprestaties van leerlingen. De relatie tussen de leerkracht-leerlingrelatie en de leerprestaties van leerlingen kan met deze studie niet bevestigd worden. Dit kan ook niet bevestigd worden wanneer de achtergrondkenmerken werden meegenomen in de analyse. Vervolgonderzoek is nodig om de relatie verder te onderzoeken. Sleutelwoorden: leerkracht- leerlingrelatie, leerprestaties, rekenen, begrijpend lezen, primair onderwijs en speciaal onderwijs.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Boer, A.A. de and Warrens, M.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 17 Feb 2022 09:34
Last Modified: 17 Feb 2022 09:34
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/198

Actions (login required)

View Item View Item