Kornelis, Jesper (2023) De opvattingen van mentoren over de rol van significant others bij de profielkeuze op het VMBO. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorwerkstuk_Jesper Kornelis_s4021363.docx (1).pdf Download (380kB) | Preview |
Abstract
Op het voortgezet onderwijs in Nederland moeten alle leerlingen op een gegeven moment een profielkeuze maken (Rijksoverheid, 2021). Mentoren zijn op Nederlandse scholen vaak nauw betrokken bij de schoolloopbaan van hun leerlingen en daarmee ook de profielkeuze (Groothuis, & Verkuyl, 2008). Daarnaast blijkt uit eerder onderzoek dat bepaalde groepen invloed kunnen hebben op belangrijke keuzes die kinderen moeten maken (Yazilitas et al., 2017). De groepen die invloed lijken te hebben op belangrijke keuzes, vergelijkbaar met de profielkeuze zijn ouders, peers en andere familieleden. Deze personen worden in dit onderzoek significant others genoemd. Echter is er geen onderzoek gedaan of deze invloed ook bestaat bij de profielkeuze in Nederland en wat mentoren hier van vinden. Om dit te onderzoeken is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: ‘Wat zijn de opvattingen van mentoren op het vmbo over de rol van ouders, andere familieleden en peers bij de profielkeuze van hun leerlingen?’. Om antwoord te geven op de onderzoeksvraag zijn interviews afgenomen bij mentoren werkzaam op het vmbo. In totaal zijn dertien mentoren op het vmbo geïnterviewd. Deze interviews zijn vervolgens geannalyseerd in Atlas.io aan de hand van een thematische analyse (Flick, 2018). Uit deze analyse blijkt dat mentoren vinden dat ouders de grootste rol spelen bij de profielkeuze. De helft van de mentoren denkt ook dat peers een rol spelen en een klein aantal noemt ook andere familieleden. Mentoren geven aan dat kinderen hun ouders onbewust en bewust nadoen op basis van de omgeving en denkkaders die de ouders creëren voor hun kinderen. Ouders hebben ook verwachtingen van hun kinderen die de profielkeuze beïnvloeden. De mentoren denken dat hun leerlingen de profielkeuze ook kunnen baseren op peers. De leerlingen vergelijken veel met peers maar doen deze ook na.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Wichgers, I.J.M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 05 Jul 2023 08:25 |
Last Modified: | 05 Jul 2023 08:25 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2180 |
Actions (login required)
View Item |