Javascript must be enabled for the correct page display

Betrouwbaarheid van de ZRM voor alleenstaande gevluchte jongeren

Wierenga, Lotte (2023) Betrouwbaarheid van de ZRM voor alleenstaande gevluchte jongeren. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
masterthesis juni '23.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Alleenstaande gevluchte jongeren maken veel traumatische gebeurtenissen mee in hun leven. Dit zorgt er samen met andere factoren voor dat zij een uitdagende tijd tegemoet gaan in het land waar zij asiel aanvragen. Ze ondergaan een versnelde transitie naar volwassenheid. De transitie naar volwassenheid wordt in dit onderzoek geoperationaliseerd in termen van zelfredzaamheid. De zelfredzaamheid is gemeten met behulp van de ZRM. De betrouwbaarheid van dit instrument is nog onvoldoende onderzocht. Dit leidt tot de onderzoeksvraag: Wat is de betrouwbaarheid van de ZRM bij alleenstaande gevluchte jongeren? Huidig onderzoek is een kwantitatief onderzoek. Data is verzameld door middel van interviews. Met behulp van SPSS zijn Bland-Altman plots gemaakt, ICCs berekend en t-toetsen uitgevoerd. Op basis van de Bland-Altman plots is er een voor acht domeinen geen overeenstemming gevonden. Voor de totaalscore en vijf domeinen geldt een goede overeenstemming op basis van de ICC. Bij zes domeinen is er sprake van een matige overeenstemming. Voor het domein instrumentele ADL is er sprake van een slechte overeenstemming. Er is geen verschil in betrouwbaarheid gevonden voor het wel of niet aanwezig zijn van een tolk of één van de scoorders. Door diverse beperkingen van het onderzoek heeft het onderzoek een lage power. Vervolgonderzoek is nodig om de betrouwbaarheid van het instrument nader te bepalen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Hacquebord, L.N. and Smit, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 07 Jul 2023 16:07
Last Modified: 07 Jul 2023 16:07
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2261

Actions (login required)

View Item View Item