Javascript must be enabled for the correct page display

Hoe Hoger Opgeleiden de Sociale Ongelijkheid in Stand Houden

Postema, B. S. (2022) Hoe Hoger Opgeleiden de Sociale Ongelijkheid in Stand Houden. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
BSPostema_Thesis_Finalversion_08022022 (1).pdf

Download (283kB) | Preview

Abstract

Het onderwijssysteem berust al jaren op een falend, meritocratisch systeem. Hoogopgeleiden komen terecht op een sterkere en welvarende positie binnen de maatschappij dan laagopgeleiden. Dit komt omdat het onderwijssysteem volgens meritocratische waarden regeert en op basis van inherente eigenschappen een sociale status toewijst. Tussen hoog- en laagopgeleiden lijkt een kloof te ontstaan die gecreëerd wordt door de ongelijke kansen die voortvloeien uit het onderwijssysteem. Hoogopgeleiden zeggen zich tolerant op te stellen naar laagopgeleiden toe, maar ze steunen daarentegen niet de maatregelen die zorgen voor een herverdeling van kansen binnen het onderwijssysteem. In huidig onderzoek wordt er onderzocht hoe de outgroup attitude van hoger opgeleiden richting laagopgeleiden verandert, wanneer het beeld van dat de wereld en het onderwijssysteem meritocratisch is, wegvalt. Om dit te onderzoeken hebben 194 (voormalig) studenten een vragenlijst ingevuld waarbij de steekproef opgedeeld was in drie groepen. Groep één gold als de controlegroep en de andere twee groepen kregen een fictief wetenschappelijk artikel te lezen waarin werd gesteld dat talent en inzet (de twee belangrijkste pijlers van de meritocratie) niet zo belangrijk is voor academisch succes als voorheen werd gedacht. Vervolgens werd gevraagd naar de outgroup attitude naar laagopgeleiden toe. De houding van de hoogopgeleiden richting laagopgeleiden bleef tolerant, maar toch moesten de hoogopgeleiden niets weten van maatregelen waardoor de kloof tussen de twee groepen en daarmee de sociale ongelijkheid kleiner zou worden. Daardoor wordt sociale ongelijkheid in de hand gewerkt door hoogopgeleiden, omdat er niets verandert als er geen herverdeling van kansen plaatsvindt.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Noord, J.J.L. van and Spears, R.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Applied Social Psychology (ASP) [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 02 Mar 2022 14:28
Last Modified: 02 Mar 2022 14:28
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/264

Actions (login required)

View Item View Item