Javascript must be enabled for the correct page display

Wanneer angst regeert: de impact van bestaansonzekerheid op de houding ten opzichte van immigranten

Boer, Bowy de (2023) Wanneer angst regeert: de impact van bestaansonzekerheid op de houding ten opzichte van immigranten. Bachelor thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
de Boer, B, Reparatieversie Bachelorwerkstuk.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

In dit paper zal er onderzoek gedaan worden naar wat voor effect het volgen van een opleiding en het ervaren van bestaansonzekerheid hebben op de houding ten opzichte van immigranten. Dit wordt gedaan aan de hand van de volgende probleemstelling: Kan de relatie tussen het opleidingsniveau van mensen en de houding van mensen ten opzichte van immigranten (deels) verklaard worden door de mate van bestaansonzekerheid die deze mensen ervaren? Het doel van dit onderzoek is om meer inzicht te krijgen in welke effecten er een rol spelen op de houding van mensen ten opzichte van immigranten. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van data verkregen door middel van het LISS-panel (N = 2016). De respondenten in dit panel zijn door middel van vragenlijsten bevraagd over verschillende onderwerpen zoals inkomen, persoonlijkheid en normen en waarden. Er is gevonden dat mensen met een relatief hoge opleiding over het algemeen een positievere houding ten opzichte van immigranten hebben dan mensen met een lagere opleiding. Hiernaast is gevonden dat mensen die een hoge mate van bestaansonzekerheid ervaren over het algemeen een relatief negatieve houding ten opzichte van immigranten hebben. Het onderzoek heeft echter niet kunnen laten zien dat er sprake is van een mediatie-effect van het ervaren van bestaansonzekerheid op het volgen van een opleiding. De conclusie van dit onderzoek is dan ook dat de effecten van het ervaren van bestaansonzekerheid en het volgen van onderwijs los van elkaar staan. Dit geeft voldoende reden aan beleidmakers om rekening te houden met deze effecten om op deze manier de houding ten opzichte van immigranten in een land te kunnen verbeteren.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Smaniotto, R.C.
Degree programme: Sociology
Differentiation route: None [Bachelor Sociology]
Date Deposited: 29 Aug 2023 11:41
Last Modified: 29 Aug 2023 11:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2806

Actions (login required)

View Item View Item