Javascript must be enabled for the correct page display

Tolerante Trots: Het Effect van Trots op Tolerantie en de Mediërende Rol van Empathie

Schuppert, Ivo (2024) Tolerante Trots: Het Effect van Trots op Tolerantie en de Mediërende Rol van Empathie. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Ivo Schuppert, s4681673, complete thesis.pdf

Download (780kB) | Preview

Abstract

Volgens het twee-facetten model (Tracy & Robbins, 2007a/b) wordt het attribueren van hard werken bij het bereiken van doelen geformuleerd als authentieke trots (AT) en wordt het attribueren van talenten/vaardigheden bij het bereiken van doelen geformuleerd als hubristische trots (HT). AT wordt geassocieerd met openheid, meegaandheid en prosciaal gedag. HT met egoïsme, narcisme en antisociaal gedrag. In het huidige onderzoek werd verwacht dat AT leidt tot meer tolerantie en dat HT leidt tot minder tolerantie. De verwachting was dat deze positieve/negatieve invloed op tolerantie werd gemedieerd door empathie. Als laatst hebben we exploratief onderzoek gedaan naar zelf-focus en andere-focus. Participanten (n = 273) werden random toegewezen aan een AT-conditie, HT-conditie of een controleconditie waarin geen trots werd gemanipuleerd, waarna empathie en tolerantie werden gemeten. Resultaten bevestigden dat de manipulatie voor AT was geslaagd en voor HT deels was geslaagd. Er werd geen positieve en negatieve invloed gevonden van AT en HT op tolerantie en empathie. AT en HT leiden wel tot meer zelf-focus en anderen-focus, waarbij zelf-focus het hoogst was als gevolg van AT. Implicaties voor het twee-facetten model van trots worden bediscussieerd. Daarnaast wordt vervolgonderzoek beargumenteerd hoe AT en HT mogelijk worden beïnvloed door verschillende oproeptechnieken en mind-sets. Trefwoorden: Twee-Facetten Model van Trots, Authentieke Trots, Hubristische Trots, Tolerantie, Empathie, Zelf-focus, Anderen-Focus

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Gordijn, E.H.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 19 Mar 2024 09:31
Last Modified: 19 Mar 2024 09:31
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3245

Actions (login required)

View Item View Item