Javascript must be enabled for the correct page display

Victim blaming als mediator van de samenhang tussen empathie en erkenning bij slachtoffers van aanranding

Boerma, Jasper (2024) Victim blaming als mediator van de samenhang tussen empathie en erkenning bij slachtoffers van aanranding. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Bachelorthese Jasper Boerma s3956105.pdf

Download (476kB) | Preview

Abstract

Het krijgen van erkenning speelt een grote rol in het herstel van slachtoffers van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Onderzoek toont aan dat empathisch vermogen een belangrijke vaardigheid is bij het erkennen van iemands slachtofferschap. Iemand met een laag empathisch vermogen heeft moeite met het perspectief nemen van iemand anders en heeft ook moeite met het begrijpen van emoties. Een laag empathisch vermogen en dus ook weinig erkenning staat in verband met de schuld leggen bij het slachtoffer. In het huidige onderzoek kijken we naar de relaties tussen empathie, erkenning voor slachtoffers van aanranding en victim blaming. Ook kijken we naar het mediërende effect van victim blaming op de relatie tussen empathie en erkenning. Er is een vignetstudie uitgevoerd onder studenten met de leeftijd tussen de 18-28 jaar oud (N = 110) in de vorm van een vragenlijst. De resultaten tonen een significant verband tussen empathie en erkenning, empathie en victim blaming en erkenning en victim blaming. Daarnaast zien we geen volledig, maar een partieel mediërend effect zien met victim blaming als mediator op de relatie tussen empathie en erkenning voor slachtoffers van aanranding. Concluderend is er een partieel mediërend effect van victim blaming op de relatie tussen empathie en erkenning voor slachtoffers van seksueel grensoverschrijdend gedrag gevonden.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Gerlsma, J.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 03 Apr 2024 08:44
Last Modified: 03 Apr 2024 08:44
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3272

Actions (login required)

View Item View Item