Wiersma, Maaike (2024) De samenhang tussen sociale vaardigheden en peeracceptatie: Geslacht, leeftijd en etniciteit als moderatoren. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Eindversie-thesis---Maaike-Wiersma.pdf Download (795kB) | Preview |
Abstract
De sociale plaats van kinderen in de kleuterklas is van cruciaal belang voor hun ontwikkeling; een lage peeracceptatie kan leiden tot verhoogde risico's op sociale aanpassingsproblemen in de volwassenheid, zoals agressief gedrag en delinquentie. Demografische factoren lijken een mogelijke modererende rol te hebben in de relatie tussen peeracceptatie en sociale vaardigheden; echter, deze factoren blijven onderbelicht in de literatuur. Daarom onderzoekt deze studie de relatie tussen sociale vaardigheden en peeracceptatie bij Nederlandse kinderen in de kleuterklas, met een focus op de modererende effecten van geslacht en leeftijd. Er is gebruik gemaakt van correlationeel design waarbij data van 371 kleuters (M = 62.95 maanden, SD = 8.32 maanden; 185 jongens: 49.9%) zijn verzameld door ouderbeoordelingen met de Preschool and Kindergarten Behavior Scales en een digitale Peer Rating Scale. Een positieve correlatie tussen sociale vaardigheden en peeracceptatie werd gevonden, zij het met een klein effect (r = .152, p = .015). Meervoudige regressieanalyse met interactievariabelen heeft geen modererend effect van geslacht aangetoond. Er is echter wel een hoofdeffect van geslacht op de relatie tussen sociale vaardigheden en peeracceptatie geïdentificeerd, waarbij meisjes gemiddeld hoger scoorden op peeracceptatie dan jongens. Geen modererend effect van leeftijd werd gevonden, hoewel een hoofdeffect aantoont dat oudere kleuters (≥ 60 maanden) hoger scoren op peeracceptatie dan jongere kleuters (< 59 maanden). Etniciteit is niet in de analyse opgenomen vanwege een beperkte steekproefgrootte (N = 12). Concluderend hebben sociale vaardigheden een positieve invloed op peeracceptatie, maar deze invloed is beperkt en varieert afhankelijk van geslacht en leeftijd. De bevindingen suggereren dat bewustwording bij onderwijsprofessionals gecreëerd dient te worden in het identificeren van risicogroepen op peeracceptatie. Voor vervolgonderzoek wordt aanbevolen om een meer inclusieve steekproef te gebruiken, wat kan helpen om de externe validiteit betreffende etniciteit te verbeteren en selectiebias te verminderen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Rademaker, F.C. and Frans, N. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 11 Jun 2024 12:59 |
Last Modified: | 11 Jun 2024 12:59 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3386 |
Actions (login required)
View Item |