Weide, Hannah van der (2024) Nee, betekent nee! Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
Bachelor-Hannah-van-der-Weide-S3334503.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Seksueel misbruik is al lang een wereldwijd probleem. Ondanks de toegenomen aandacht door de #MeToo-beweging en beleidsinitiatieven, schiet onderwijs nog steeds tekort in het effectief aanpakken van seksueel wangedrag. Er is beperkte literatuur over de rol van educatieve boeken bij het voorkomen van seksueel misbruik. Deze casestudy onderzoekt, door middel van inhoudsanalyse, hoe deze thema's worden aangepakt in seksuele voorlichtingsliteratuur voor kinderen. Verwacht werd dat deze boeken zouden gaan over toestemming, herkenning van situaties, impact en gevolgen, omgaan met seksueel wangedrag en het verminderen van de kans op dergelijk gedrag. Er werd een inhoudsanalyse uitgevoerd op zeven seksuele voorlichtingsboeken met behulp van deductieve en inductieve codering. De resultaten van elk boek werden vergeleken om overeenkomsten en verschillen te identificeren in de weergave van seksueel wangedrag, toestemming en grenzen. De analyse onthulde dat grenzen, gezonde seksuele relaties en seksueel wangedrag uitgebreid werden behandeld met praktische tips en voorbeelden. Het onderwerp van online seksueel gedrag kreeg minder aandacht, hoewel de boeken wel tips gaven voor online veiligheid. Ondanks het verkrijgen van inzicht in de representatie van seksueel wangedrag door het onderzoek, biedt het geen inzicht in de preventieve effectiviteit van educatieve boeken voor jongeren. Er is verder onderzoek nodig om te bepalen of jongeren deze boeken gebruiken en hoe ze dat doen om de effectiviteit van deze boeken in het voorkomen van seksueel wangedrag te beoordelen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Bartelink, B.E. and Parlevliet, S. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 28 Jun 2024 08:48 |
Last Modified: | 28 Jun 2024 08:48 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3503 |
Actions (login required)
View Item |