Javascript must be enabled for the correct page display

Differentiatie bij het vak Nederlands in het vmbo: Een Vergelijking van de Nederlandse Lesmethodes vmbo-b en vmbo-k Leerjaar 2 van Talent (Malmberg)

Kroeze, Vera (2024) Differentiatie bij het vak Nederlands in het vmbo: Een Vergelijking van de Nederlandse Lesmethodes vmbo-b en vmbo-k Leerjaar 2 van Talent (Malmberg). Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Bachelorthesis-Vera-Kroeze-S4112156.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Het Nederlandse onderwijs heeft een gedifferentieerd onderwijsstel waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de leerwegen voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (vwo), algemeen voortgezet onderwijs (havo) en middelbaar beroepsonderwijs (vmbo). Daarbij is het vmbo onderverdeeld in de leerwegen: vmbo-basis, vmbo-kader, vmbo-gemengd en vmbo-theoretisch. Binnen het voortgezet onderwijs hebben lesmethodes een centrale rol waardoor ze de leidraad zijn in de lesstof die aangeboden wordt. Hoewel er verschillende lesmethodes beschikbaar zijn in het onderwijs is het onduidelijk of het onderwijsaanbod in de verschillende niveaus van elkaar verschilt. Dit komt doordat uitgeverijen veel vrijheid hebben in het vormgeven van de lesmethodes en scholen zelf kunnen kiezen welke lesmethodes ze gebruiken. Dit onderzoek is een documentanalyse waarbij gekeken is naar hoe differentiatie in de Nederlandse lesmethode Talent geïmplementeerd wordt tussen en binnen de niveaus vmbo-b en vmbo-k voor het tweede leerjaar. Met behulp van inhoudsanalyse werden de twee lesmethodes vergeleken. Eerst zijn de handleidingen onderzocht wat betreft differentiatie in de niveaus. Daarna zijn de leerdoelen en opdrachten aan de hand van de taxonomie van Bloom geanalyseerd. Als laatste werden verschillen en overeenkomsten in opbouw onderzocht met behulp van kijkvragen. Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat er weinig consistente zijn tussen en binnen de leerwegen vmbo-b en vmbo-k wat betreft leerdoelen en opdrachten. In vervolgonderzoek kan gekeken worden naar gezamenlijke resultaten van de negentien deelonderzoeken om uitspraken te doen over hoe differentiatie tot stand komt in de verschillende leerwegen van het vmbo. Hiermee kan gekeken worden of meer differentiatie nodig is in de lesmethodes of dat het ander vormgegeven moet worden.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Blom, B.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 28 Jun 2024 08:47
Last Modified: 28 Jun 2024 08:47
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3504

Actions (login required)

View Item View Item