Javascript must be enabled for the correct page display

Samenhang tussen de Automatiseringstoets Rekenen (A.T.-R) en de rekendrempels

Munster, Leonie (2024) Samenhang tussen de Automatiseringstoets Rekenen (A.T.-R) en de rekendrempels. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Munster-S5420881-Masterthesis.pdf

Download (8MB) | Preview

Abstract

Het is belangrijk om rekenvaardigheden te ontwikkelen om te kunnen functioneren in de maatschappij (Metsämuuronen & Ukkola, 2022). Na het onderzoek van Bandstra et al. (2013) is de Profieltoets Rekenen opgenomen in het basisonderwijs, maar vanwege te veel tijdsinvestering is de Automatiseringstoets Rekenen (A.T.-R) ontwikkeld. De A.T.-R leek minder geschikt om te bepalen op welke drempels sprake is van automatiseringsachterstand en daarom werd naast de A.T.-R ook de cruciale rekendrempels afgenomen. Het doel van dit onderzoek was om te kijken naar de samenhang tussen een lage A.T.-R score en de cruciale rekendrempels. Om hierachter te komen is voor groep 5 en 6 de laagste 15% scorende op de A.T.-R berekend. Uit de resultaten komt naar voren dat er samenhang is tussen een lage score op A.T.-R versie A en drempeltoets 3a voor groep 5, maar niet met de andere drempeltoetsen en ook niet tot nauwelijks met A.T.-R versie B en de drempeltoetsen. Voor groep 6 hangt een lage score op A.T.-R versie A niet samen met de drempeltoetsen en A.T.-R versie B hangt alleen samen met drempeltoets 3a, maar niet met de andere drempeltoetsen. Een aanbeveling is om bij een lage A.T.-R score de drempeltoetsen af te nemen en te kijken waar de leerling specifiek op uitvalt. Voor eventueel vervolgonderzoek wordt aanbevolen om dit onderzoek te vergelijken met het onderzoek van Sterenborg (2024) en te analyseren in hoeverre de A.T.-R de leerlingen er voldoende uithaalt die laag scoren op de drempels.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Minnaert, A.E.M.G. and Hofstetter, W.H.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2024 08:56
Last Modified: 28 Jun 2024 08:56
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3508

Actions (login required)

View Item View Item