Javascript must be enabled for the correct page display

De impact van vooroordelen tegen jongeren met een jeugdzorgachtergrond op hun ervaringen in het hoger onderwijs: een systematische literatuurstudie

Naafs, Danischa (2024) De impact van vooroordelen tegen jongeren met een jeugdzorgachtergrond op hun ervaringen in het hoger onderwijs: een systematische literatuurstudie. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Scriptie--Danischa-Naafs.pdf

Download (373kB) | Preview

Abstract

Er wordt onderzoek gedaan naar de impact van de jeugdzorg op studenten in het hoger onderwijs. Deze studenten worden geconfronteerd met verschillende uitdagingen, waaronder vooroordelen. Deze systematische review had tot doel inzicht te krijgen in de invloed van vooroordelen op de ervaringen van studenten met een jeugdzorgachtergrond in het hoger onderwijs. Het onderzoek maakte gebruik van thematische analyse en synthese van tien artikelen. Uit dit onderzoek bleek dat vooroordelen vaak van invloed zijn op de ervaringen van studenten in het hoger onderwijs. De omvang en aard van deze impact variëren echter afhankelijk van individuele omstandigheden. Ondanks verschillen duiden de resultaten op de aanwezigheid van generaliseerbare situaties, waarbij vier thema’s zijn geïdentificeerd: zelfbeeld, hulp zoeken, prestatiedruk en het opbouwen van een netwerk. Veel studenten hadden door vooroordelen moeite met hun zelfbeeld en twijfelden aan hun geschiktheid voor het hoger onderwijs. Omgekeerd ontwikkelden sommige studenten door de lage verwachtingen een intrinsieke motivatie, waardoor hun geloof in zichzelf werd vergroot. Een andere ervaring was de moeilijkheid om hulp te zoeken. Ze durfden hun achtergrond niet prijs te geven, omdat ze bang waren gestigmatiseerd te worden. Op naar het volgende thema, prestatiedruk. Studenten wilden de verwachtingen trotseren en hun capaciteiten bewijzen, wat gepaard ging met veel prestatiedruk. Tenslotte bleek het opbouwen van een netwerk lastig. Studenten waren bang voor een oneerlijke behandeling als hun achtergrond bekend was, waardoor ze leeftijdsgenoten met een vergelijkbare achtergrond vermijden en sociale problemen krijgen. Over het algemeen hebben vooroordelen een verschillende invloed op elke leerling, wat de noodzaak benadrukt om naar individuele ervaringen te luisteren. Toekomstig onderzoek zou de positieve aspecten en oplossingen van jeugdzorgachtergronden in het hoger onderwijs moeten onderzoeken, omdat bestaande studies deze vaak over het hoofd zien

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Wieldraaijer-Vincent, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2024 09:17
Last Modified: 28 Jun 2024 09:17
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3524

Actions (login required)

View Item View Item