Klaassens, Ida (2024) Een systematische literatuurreview naar de invloed van verwachtingen van kinderen op de transitie naar het voortgezet onderwijs. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorwerkstukIdaKlaassensS3987760juni2024.pdf Download (564kB) | Preview |
Abstract
Het doel van deze studie is om de relatie te onderzoeken tussen de verwachtingen van kinderen met betrekking tot de overgang naar de middelbare school, met een focus op hoe vriendschappen en sociale status zich verhouden tot verwachtingen. Eerder werk wijst op negatieve korte- en langetermijneffecten van de verwachtingen die kinderen hebben en deze studie werd uitgevoerd om de rol te schetsen die vrienden en sociale status hebben bij het vormgeven van verwachtingen en hoe deze verwachtingen de uitkomsten van de transitie beïnvloeden. Er is een systematisch literatuuronderzoek uitgevoerd, waarin elf peer-reviewed artikelen zijn geïdentificeerd die hebben bijgedragen aan de kennis over de rol van verwachtingen tijdens schooltransities en de manier waarop vriendschappen en sociale status deze verwachtingen beïnvloeden. Analyse van de artikelen liet een consistent patroon zien dat aangeeft dat vriendschappen en sociale status de verwachtingen tijdens de overgang naar de middelbare school beïnvloeden. Concluderend: sterke en stabiele vriendschappen en een hogere sociale status hebben bijgedragen aan positieve transities en een grotere verbondenheid met scholen. Implicaties voor verder onderzoek en beleid worden besproken.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Sijtsema, J.J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 28 Jun 2024 12:53 |
Last Modified: | 28 Jun 2024 12:53 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3533 |
Actions (login required)
View Item |