Javascript must be enabled for the correct page display

Een multiple case studie naar niveaudifferentiatie in het vmbo: vergelijking van een aardrijskundelesmethode tussen de verschillende leerwegen.

Pasman, Joëlle (2024) Een multiple case studie naar niveaudifferentiatie in het vmbo: vergelijking van een aardrijskundelesmethode tussen de verschillende leerwegen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk-Joelle-Pasman-S4846745.pdf

Download (706kB) | Preview

Abstract

Het doel van dit onderzoek was om te kijken in hoeverre er differentiatie plaatsvindt tussen de verschillende leerwegen van het vmbo in Nederland en op welke manier dit plaats vindt. Differentiatie in het onderwijs heeft betrekking op de wijze waarop het onderwijs wordt afgestemd op uiteenlopende behoeften en mogelijkheden van de leerlingen. Onderzoek naar differentiatie is belangrijk, want differentiatie kan leiden tot verschillende kansen voor studenten. Deze studie is een kwalitatieve meervoudige casestudie en maakt deel uit van een breder onderzoeksproject gericht op differentiatie in lesmethoden. Deze studie richt zich op de aardrijkskundelesmethode BuitenNLand voor vmbo-basiskader (bk) en vmbo-kader gemengde theoretische leerweg (kgt). Via documentanalyse kan er een vergelijking worden gemaakt tussen de docentenhandleiding, de opdrachten, de leerdoelen en de structuur van de methode. De leerdoelen zijn gecategoriseerd met behulp van codes. De docentenhandleiding gaf aan dat de lesstof voor vmbo-kgt complexer en uitgebreider is dan de lesstof voor vmbo-bk. Verder komen de leerdoelen van de verschillende leerwegen grotendeels met elkaar overeen. Een klein deel van de opdrachten in het werkboek verschilt: bij de opdrachten voor vmbo-bk worden meer meerkeuzevragen en minder complexe vragen gebruikt. Ten slotte zijn de ontwerpen en teksten van de verschillende lesboeken vrijwel identiek. Uit dit onderzoek blijkt dat de mate van differentiatie tussen de aardrijkskundelesmethode voor vmbo-bk en vmbo-kgt gelimiteerd is. Er is dus weinig onderscheid tussen de verschillende leerwegen in het vmbo. Dit roept vragen op over de noodzaak van de verschillende leerwegen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Warrens, M.J. and Korpershoek, H. and Blom, B. and Stoevenbelt, A.H.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2024 12:41
Last Modified: 28 Jun 2024 12:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3539

Actions (login required)

View Item View Item