Javascript must be enabled for the correct page display

Verschillen de Talenten Binnen het vmbo?: Een Kwalitatief Onderzoek naar de Mate van Differentiatie Binnen de Lesmethode 'Talent' (Malmberg) voor het vak Nederlands Tussen vmbo-k(g)t en vmbo-t/havo in Leerjaar 2.

Schuiling, Lisette (2024) Verschillen de Talenten Binnen het vmbo?: Een Kwalitatief Onderzoek naar de Mate van Differentiatie Binnen de Lesmethode 'Talent' (Malmberg) voor het vak Nederlands Tussen vmbo-k(g)t en vmbo-t/havo in Leerjaar 2. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk-Lisette-Schuiling-S4051246.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Binnen het vmbo wordt onderscheid gemaakt tussen vier verschillende leerwegen, in vergelijking met slechts één leerweg binnen de havo en het vwo. De vraag is of de onderwijsinhoud tussen deze vier leerwegen binnen het vmbo verschilt en aansluit bij de leerkenmerken en capaciteiten van de leerlingen. Verwacht wordt dat hogere leerwegen meer abstracte kennis en complexe cognitieve processen bevatten. Het doel van deze studie is om te onderzoeken hoe de lesmethode 'Talent' van uitgeverij Malmberg voor het vak Nederlands differentieert tussen en binnen de niveaus vmbo-k(g)t en vmbo-t/havo. Deze scriptie maakt gebruik van een multiple case study design. De lesmethode voor vmbo-k(g)t en vmbo-t/havo van 'Talent' voor het vak Nederlands zijn met elkaar vergeleken. Er is gekeken naar niveaudifferentiatie, type leerdoelen, type opdrachten en lesopbouw. Deze analyse is deels gedaan aan de hand van een inhoudsanalyse van de lesmethode. Daarnaast zijn het type leerdoelen en opdrachten gecodeerd met behulp van een codeerschema gebaseerd op de taxonomie van Bloom. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat er weinig consistente verschillen zijn in onderwijsinhoud tussen en binnen de lesmethoden voor vmbo-k(g)t en vmbo-t/havo, kijkend naar de geanalyseerde thema's. Vervolgonderzoek kan gebruikt worden om eventuele verschillen in leerkenmerken en onderwijsbehoeften van leerlingen uit de verschillende leerwegen in kaart te brengen. Zo kan onderzocht worden of er meer gedifferentieerd moet worden of dat de differentiatie in leerwegen anders vormgegeven moet worden.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Blom, B. and Korpershoek, H. and Warrens, M.J. and Stoevenbelt, A.H.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 02 Jul 2024 13:44
Last Modified: 02 Jul 2024 13:44
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3626

Actions (login required)

View Item View Item