Javascript must be enabled for the correct page display

Coöperatief leren: het effect op de academische uitkomsten

Jonker, Sophie (2024) Coöperatief leren: het effect op de academische uitkomsten. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterThesis-SophieJonker-s4003144-1-1.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften presteren academisch minder goed dan hun leeftijdsgenoten zonder extra ondersteuningsbehoeften. Er is een passende interventie nodig om deze leerlingen te ondersteunen. Samenwerkend of coöperatief leren (CL) laat potentie zien om de academische prestaties van deze leerlingen te bevorderen. CL verwijst naar kleine groepen waarin kinderen samenwerken om elkaar te helpen leren. Echter, de literatuur laat een tegenstrijdig beeld zien over de effecten van mixed ability CL. De implementatie van mixed ability CL in de klas zou hier invloed op kunnen hebben. Om hier grip op te krijgen is het in kaart brengen van eventuele factoren die hier invloed op zouden kunnen hebben van belang. Het doel van huidig onderzoek is het overzichtelijk maken van de effecten van mixed ability CL op de academische uitkomsten van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften en van de factoren die mogelijk invloed hebben op dit effect. Om dit te bereiken is een systematisch literatuuronderzoek uitgevoerd. Uiteindelijk zijn er 11 studies met daarin 56 verschillende effecten geïncludeerd. Huidig onderzoek laat een grotendeels positief effect zien van mixed ability CL op de academische uitkomsten van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. De factoren die in de studies naar voren komen zijn onder meer heterogeniteit van groepjes en docenten en leerlingen training. Voor vervolgonderzoek is het van belang deze factoren expliciet te onderzoeken. Huidig onderzoek lijkt erop te wijzen dat CL potentie heeft om de academische prestaties van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften te verbeteren. Kernwoorden: coöperatief leren, samenwerkend leren, leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften, academische uitkomsten

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Rademaker, F.C.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Jul 2024 14:46
Last Modified: 03 Jul 2024 14:46
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3645

Actions (login required)

View Item View Item