van der Meer, Claudia (2024) Kleurrijke Identiteiten. Een Thematische Analyse naar Seksuele Diversiteit in Voorlichtingsboeken uit de Jaren '90 en de Afgelopen Tien Jaar. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Scriptie-seksuele-diversiteit-en-genderidentiteiten.pdf Download (3MB) | Preview |
Abstract
Seksuele diversiteit is een onderwerp waar veel jongeren mee in aanraking komen. In de puberteit komen jongeren achter hun eigen seksuele geaardheid en genderidentiteit, maar ook komen ze in aanraking met de seksuele diversiteit van anderen. In dit onderzoek is gekeken naar hoe seksuele diversiteit wordt gerepresenteerd in seskuele voorlichtingsboeken. Hiervoor zijn er twee tijdsperiodes met elkaar vergeleken aan de hand van een thematische analyse. Er is gekeken naar de periode van 1990 tot 1999 en naar de periode van 2015 tot 2024. Deze periodes zijn met elkaar vergeleken vanwege de maatschappelijke veranderingen wat betreft seksualiteit tussen deze periodes. Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag: 'Hoe wordt seksuele diversiteit gepresenteerd in voorlichtingsboeken voor kinderen van nu in vergelijking met de jaren '90?' Dit onderzoek concludeert dat er in de voorlichtingsboeken uit de jaren '90 meer sprake is van negatief taalgebruik wat betreft de seksuele diversiteit dan in de boeken uit de afgelopen tien jaar. Ook zijn er meerdere nieuwe thema's naar voren gekomen in de boeken uit de afgelopen tien jaar vergeleken met de jaren '90. Thema's die naar voren zijn gekomen zijn: 'schaamte en vooroordelen', reactie op vooroordelen', 'uit de kast komen', 'advies en hulplijnen' en 'hokjes en vakjes'.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Bartelink, B.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 19 Jul 2024 10:56 |
Last Modified: | 19 Jul 2024 10:56 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3982 |
Actions (login required)
View Item |