Postma, Nienke (2024) Sociale inclusie in het Hoger Onderwijs: Elementen voor het versterken van het netwerk voor jongeren met een jeugdzorg achtergrond. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Scriptie-Nienke-Postma-FINAL.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Deze studie onderzoekt de uitdagingen waarmee jongeren met een jeugdzorgachtergrond worden geconfronteerd als ze hoger onderwijs willen volgen en afronden, met de nadruk op het versterken van hun sociale netwerken. Frequente schoolwisselingen en instabiele netwerken vormen belangrijke obstakels, waardoor het voor deze personen moeilijk is om duurzame relaties aan te gaan en sociale vaardigheden te ontwikkelen in het hoger onderwijs. Een grote uitdaging is hun beperkte toegang tot cruciale informatie en ervaringen die inzicht bieden in het hoger onderwijs en de sociale omgeving. Zelfs na het overwinnen van deze barrières voor sociale inclusie, blijven deze jongeren worstelen met hun integratie in de nieuwe sociale omgeving van het hoger onderwijs zelf. Door middel van een scoping review van bestaande literatuur identificeert het onderzoek strategieën die instellingen voor hoger onderwijs kunnen implementeren om deze studenten te ondersteunen met hun sociale netwerk en sociale inclusie. De bevindingen benadrukken het belang van gerichte ondersteuningsprogramma's die elementen bevatten zoals coaching, tutoring en het organiseren van campusactiviteiten om de sociale netwerken van de studenten te versterken. Daarnaast moeten deze programma's worden verbeterd om meer gepersonaliseerde ondersteuning te bieden die tegemoet komt aan de specifieke behoeften van deze studenten.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Wieldraaijer-Vincent, L. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 23 Jul 2024 13:33 |
Last Modified: | 23 Jul 2024 13:33 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4071 |
Actions (login required)
View Item |