Haan, Reinder de (2022) Bedekte bekendheid. Master thesis, Sociology.
|
Text
Scriptie_ReinderdeHaan_s3860779.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
In Nederland is een aantal gewelddadige en zelfs dodelijke incidenten geweest waarbij drillrappers (drillers) betrokken waren en ook is er sprake van een toename van steekincidenten onder minderjarigen. Naar aanleiding van deze toename en incidenten waarbij drillers betrokken waren kwam er veel media-aandacht voor drillrap. Drillrap is een lokale en agressieve vorm van straatrap die zijn oorsprong heeft in de Verenigde Staten. Vanuit de Verenigde Staten is drillrap overgewaaid naar het Verenigd Koninkrijk waar drillrap werd aangepast aan een straatcultuur met veel messengeweld. Deze vorm is vervolgens ook in Nederland beland. Drillrap is tegenwoordig steeds meer online te vinden waarbij drillers gebruik maken van hun sociale-mediaplatformen om hun bekendheid te ontwikkelen. Hun platformen doen dienst als een podium om hun muziek te promoten en om contact te onderhouden met fans. De straatcultuur waarin deze drillers zich bevinden krijgt steeds meer een hybride vorm waarbij hun leven zich ook voor een groot gedeelte online afspeelt. Wereldwijd zijn er ongeveer tien onderzoeken naar drillrap gedaan en deze onderzoeken zijn vooral kwalitatief van aard. De meeste onderzoeken zijn in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk gedaan. In Nederland is een verkennend kwalitatief onderzoek (Roks & Van den Broek, 2020) gedaan naar hoe de Rotterdamse drillrapcultuur eruit ziet en wat de rol van sociale media hierbij is. Dit onderzoek heeft hierop voortgeborduurd door vanuit een netwerkperspectief Rotterdamse drillers in kaart te brengen en te zien of hun positie in dit netwerk invloed heeft op de manier waarop zij zich online weergeven. Verwacht werd dat drillers die meer berichten plaatsten over opzichtige consumptie en hun straatkapitaal populairder zouden zijn in het netwerk. De onderzoeksvraag was ‘Hoe ziet het sociale netwerk van Rotterdamse drillers eruit en wat laten zij van zichzelf zien op hun Instagram?’. Om dit te onderzoeken is er een onderzoeksaccount aangemaakt op Instagram waarbij er 113 Rotterdamse drillers werden gevolgd en hun berichten werden bijgehouden voor een periode van twee weken. In UCINET is er een sociale-netwerkanalyse gedaan van de relaties van de drillers. Vervolgens zijn er vier multipele lineaire regressiemodellen opgesteld waarin werd gekeken of berichten over opzichtige consumptie, straatkapitaal en de muziek van drillers samenhingen met de plek die een driller had binnen het netwerk. Uit de analyses bleek dat het netwerk van drillers meer open en niet-gecentraliseerd is en een structuur met een kerngroep en omtrekgroep heeft. Daarnaast laten drillers op hun Instagram vooral berichten zien waarop ze hun eigen muziek promoten, berichten waarop ze naar dure goederen of merken verwijzen en berichten waarin ze een negatieve stereotypering communiceren. Drillers die op hun Instagram meer berichten plaatsten over hun straatkapitaal hadden meer volgers dan drillers die hierover minder berichten plaatsten. Voor een anti-wapens/geweld interventie is het interessant om te inventariseren wie de brugpersonen in het netwerk zijn en deze te benaderen voor bijvoorbeeld een campagne om wapens in te leveren.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Veenstra, D.R. |
Degree programme: | Sociology |
Differentiation route: | Criminaliteit en Veiligheid [Master Sociology] |
Date Deposited: | 02 May 2022 09:22 |
Last Modified: | 02 May 2022 09:22 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/418 |
Actions (login required)
View Item |