Boonstra, Roos (2024) Een onderzoek naar perspectieven op implementatie van een schoolbrede interventie. Master thesis, Sociology.
|
Text
BoonstraEindversiemasterthesisS5325676-ub.pdf Download (6MB) | Preview |
Abstract
In Nederland wordt 15% van de kinderen zo erg gepest dat zij hun leven een onvoldoende geven, wat kan leiden tot psychologische en fysieke schade, en in ernstige gevallen zelfs suïcide. Schoolbrede interventieprogramma’s, zoals het anti-pestprogramma KiVa, kunnen helpen bij verminderen van pesten. Deze programma’s werken echter het best als ze effectief worden geïmplementeerd, wat mogelijk door verschillende perspectieven op implementatie nog beperkt wordt gedaan. Dit onderzoek richtte zich daarom op het begrijpen van het implementatiegat en het verbeteren van de implementatie van interventieprogramma's, door implementatie van KiVa in Nederland te bestuderen. Dit werd gedaan met een “mixed methods” benadering, waarmee inzicht werd verkregen in welke aspecten volgens verschillende belanghebbenden bij het KiVa-programma belangrijk zijn voor implementatie. De eerste kwantitatieve analyse van tevredenheids- onderzoeken naar KiVa in Nederland uit 2020 en 2023 toonde aan dat schoolmedewerkers vooral positiever zijn over implementatie als zij tevreden zijn met uitvoerbaarheid van KiVa en diverse modules van KiVa gebruiken (met name de Klasse!-Vergadering, KiVa-monitor en aanvullende werkvormen). De tweede analyse betrof zelfevaluaties van KiVa-scholen over implementatie en toonde aan dat essentieel voor een succesvolle implementatie is dat KiVa regulier wordt uitgevoerd, wordt geïntegreerd in het dagelijks handelen, voelbaar wordt gemaakt binnen de school en er een KiVa-team is dat bijeenkomt. Deze bevindingen waren in lijn met de verwachtingen die in de literatuurverkenning werden geschetst, en gaven zelfs nieuwe informatie zoals het belang van ouderbetrokkenheid en nadruk op visievorming. Ook gaf het aanvullende informatie op uitkomsten van analyse 1 over het gebruik en de uitvoering van het programma, de toepassing en het gebruik van verschillende KiVa-elementen en de KiVa-monitor. De bijdrage van dit onderzoek is dat programmamakers kunnen zich richten op het beperken van aanbod, benadrukken van aspecten die helpen bij effectieve implementatie of promoten van programma aspecten die nog niet optimaal worden gebruikt. Dit kan de kwaliteit van ondersteuning van programmamakers bij implementatie verbeteren en bijdragen aan effectieve implementatie van interventieprogramma’s op scholen, waarmee pesten kan worden verminderd en ieder kind met een fijn gevoel naar school kan gaan.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Huitsing, G.E. and Been, W.M. |
Degree programme: | Sociology |
Differentiation route: | Sociologie van Arbeid, Levensloop & Organisatie [Master Sociology] |
Date Deposited: | 23 Aug 2024 10:23 |
Last Modified: | 23 Aug 2024 10:23 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4297 |
Actions (login required)
View Item |