Javascript must be enabled for the correct page display

Automatiseringsproblemen in het Basisonderwijs: een Onderzoek naar de Samenhang tussen de Scores op de Drempeltoets Rekenen en de Automatiseringstoets Rekenen.

Sterenborg, Koen (2024) Automatiseringsproblemen in het Basisonderwijs: een Onderzoek naar de Samenhang tussen de Scores op de Drempeltoets Rekenen en de Automatiseringstoets Rekenen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterthesisA.B.SterenborgS4095057.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Titel: Automatiseringsproblemen in het Basisonderwijs: een Onderzoek naar de Samenhang tussen de Scores op de Drempeltoets Rekenen en de Automatiseringstoets Rekenen. Probleemstelling: In Nederland zijn er zorgen over de rekenprestaties van leerlingen (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, 2023d). Onder andere in het automatiseren lijken leerlingen veel problemen te hebben en de essentiële onderdelen niet te behalen (Bandstra et al., 2013). Vraagstelling: In hoeverre is er sprake van een samenhang bij de 15% laagst scorenden op de drempeltoetsen en hun scores op de Automatiseringstoets Rekenen (A.T.-R.) bij leerlingen van groep 5 en 6? Methode: Met een mixed methods onderzoek is van de 15% laagst scorende leerlingen op de drempeltoetsen, de samenhang tussen hun scores op de drempeltoetsen en de A.T.-R. berekend. Tevens zijn er twee case studies uitgevoerd om interindividuele verschillen in kaart te brengen. Resultaten: In de risicogroep was een zwakke tot gematigde samenhang te vinden tussen de drempeltoetsen en de A.T.-R. De scatterplots tonen duidelijke verschillen aan in de toetsscores. Daarnaast blijkt uit de case studies dat leerlingen met vergelijkbare resultaten op de drempeltoetsen, zeer verschillend kunnen scoren op de A.T.-R. en daarbij verschillende fouten maken. Conclusies: Het lijkt raadzaam om ook de drempeltoetsen klassikaal af te nemen, om zo direct inzichtelijk te krijgen bij welke rekenonderdelen leerlingen problemen ervaren en het onderwijs hierop afgestemd kan worden. In vervolgonderzoek zouden de resultaten van dit onderzoek met die van Munster (2024) vergeleken kunnen worden, om verschillen en overeenkomsten tussen de drempeltoetsen en de A.T.-R. duidelijker in kaart te brengen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Minnaert, A.E.M.G. and Hofstetter, W.H.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 05 Sep 2024 13:16
Last Modified: 05 Sep 2024 13:16
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4357

Actions (login required)

View Item View Item