Somers, Lisanne (2021) De Ervaring van Positieve Interdependentie, Groepscohesie en Samenwerking door Studenten bij Online en Hybride Samenwerken. Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
Sanne Somers S3965244 bachelorthese .pdf Download (410kB) | Preview |
Abstract
Samenwerkend leren is belangrijk voor het leerproces van studenten. Sinds het begin van de covid-19 pandemie vond veel hoger onderwijs online plaats. De vraag hierbij is of samenwerkend leren online ook mogelijk is en vergelijkbaar is aan samenwerkend leren bij fysiek onderwijs. Drie factoren die belangrijk zijn voor samenwerkend leren zijn: positieve interdependentie, mate van samenwerken en groepscohesie. De onderzoeksvraag hierbij was: is er een verschil in de ervaring van groepscohesie, positieve interdependentie en in de mate van samenwerken bij de bachelorthese groepen bij online en hybride samenwerken? Het onderzoek vond, verdeeld over twee meetmomenten, plaats bij 135 psychologie studenten van de rijksuniversiteit Groningen. Zij maakten gebruik van samenwerkend leren voor hun bachelorthese en vulden hierover een vragenlijst in. Zij werden ingedeeld in een online en een hybride groep. Aan de hand van een multivariate analyse werd er getoetst of er een verschil was tussen de online en hybride groep in de ervaring van positieve interdependentie, mate van samenwerken en groepscohesie. Uit de multivariate analyse bleek dat er voor alle drie de factoren geen significant verschil is tussen de online en hybride groep. Dit onderzoek vond plaats tijdens de COVID-19 pandemie. Bediscussieerd werd welke effecten de pandemie heeft gehad op de resultaten. Zo leidde het tot eenzaamheid en verminderd welzijn onder studenten, wat mogelijk hun gedrag heeft beïnvloed. Aanbevolen wordt om het onderzoek te herhalen wanneer de pandemie geen invloed meer heeft. Daarnaast wordt een onderzoek met herhaalde metingen aanbevolen om relaties van de variabelen onderling te kunnen toetsen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Heesink, J.A.M. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Other [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 11 May 2022 14:04 |
Last Modified: | 11 May 2022 14:04 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/447 |
Actions (login required)
View Item |