Javascript must be enabled for the correct page display

Tussen woorden en daden. Methodiek- en beleidsanalyse naar betekenisvolle participatie binnen de jeugdreclassering.

Hooghiem, Marleen (2024) Tussen woorden en daden. Methodiek- en beleidsanalyse naar betekenisvolle participatie binnen de jeugdreclassering. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Tussen-woorden-en-daden-versie-1.pdf

Download (841kB) | Preview

Abstract

Nederland heeft in de afgelopen decennia een aanzienlijke ontwikkeling doorgemaakt in de erkenning en bescherming van kinder- en jongerenrechten. Eveneens binnen het jeugdstrafrecht is er een verschuiving te zien naar een meer participatieve aanpak. Ook binnen gedwongen jeugdhulp zoals jeugdreclassering benadrukt de wetgeving het belang van de inbreng van de jongere zelf. Desondanks voelen jongeren zich in de praktijk vaak onvoldoende gehoord en begrepen en worden zij onvoldoende betrokken bij belangrijke beslissingen in hun leven. Het verankeren van participatie in beleid en werkwijze speelt een cruciale rol in de mate waarin jongeren daadwerkelijk kunnen participeren binnen hun traject. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de mate waarin het recht op participatie wordt gewaarborgd in beleid en methodieken van de jeugdreclassering. Er is gebruik gemaakt van een kwalitatieve contentanalyse, waarbij beleidstukken van een gecertificeerde instelling en landelijke methodieken voor jeugdreclassering worden geanalyseerd. Hiervoor is gebruik gemaakt van een codeerschema dat is ontwikkeld vanuit het concept van betekenisvolle participatie. Het ontbreken aan specifiek beleid voor de jeugdreclassering maakt dat er ook ten aanzien van participatie geen duidelijke richtlijnen zijn. Binnen de gebruikte methodieken is de dimensie ‘informeren’ het sterkst uitgewerkt. De andere twee dimensies laten echter zien dat de input van jongeren nog niet effectief wordt geïntegreerd in de uiteindelijke besluitvorming. Hierdoor blijft de betrokkenheid van jongeren vaak nog beperkt tot het verstrekken van informatie en het horen van hun mening, zonder dat hun stem daadwerkelijk invloed heeft op beslissingen binnen hun traject. De uitkomsten van dit onderzoek kunnen bijdragen aan een beter begrip van de huidige praktijk van jeugdreclassering en dienen als basis voor aanbevelingen ter versterking van de participatie van jongeren binnen hun justitiële maatregel. Dit onderzoek draagt bij aan de discussie over de rechten van het kind en de noodzaak van betekenisvolle participatie in gedwongen jeugdhulp. Bovendien biedt het praktische implicaties voor ontwikkeling van beleid en methodieken, waarin de stem van jongeren structureel en zichtbaar van invloed is op hun traject. Trefwoorden: betekenisvolle participatie, participatie, gedwongen jeugdhulp, jeugdreclassering, rechten van het kind, jongeren, kwalitatief onderzoek, contentanalyse, beleid, methodiek.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Brummelaar, M.D.C. ten
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Feb 2025 11:19
Last Modified: 04 Feb 2025 11:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4587

Actions (login required)

View Item View Item