Haaker, Meike (2025) Uncovering Statistical Biases: A Bayesian Reanalysis of Reported Gender Disparities in STEM Education. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Master-Thesis-M.-Haaker.pdf Download (581kB) | Preview |
Abstract
De scriptie ‘Uncovering Statistical Biases: A Bayesian Reanalysis of Reported Gender Disparities in STEM Education’ onderzoekt in hoeverre eerdere bevindingen over 2 genderongelijkheid in STEM-onderwijs standhouden onder een Bayesiaanse benadering, gebasseerd op data uit Guo et al. (2024). Zorgen over de reproduceerbaarheid van onderzoek roepen niet alleen vragen op of bevindingen herhaalbaar zijn, maar ook hoe ze geïnterpreteerd worden binnen verschillende statistische kaders. Deze studie behandelt die kwestie door de vraag te stellen: In hoeverre kan een Bayesiaanse heranalyse de gerapporteerde genderverschillen uit Guo et al. (2024) repliceren en ondersteunen? De studie onderzoekt landniveau-associaties uit het oorspronkelijke artikel en vergelijkt frequentistische resultaten met Bayes Factoren met regressiemodellen. Daarnaast wordt onderzocht hoe methodologische en epistemologische keuzes de interpretatie van bevindingen in cross-nationaal onderwijsonderzoek vormgeven. De resultaten lieten een gedeeltelijke overeenstemming zien: sommige effecten lieten een vergelijkbare mate bewijs zien, terwijl andere zwakkere of onduidelijke Bayesiaans bewijs opleverden, ondanks significante resultaten in de frequentistische analyse. In andere gevallen wees de Bayesiaanse analyse op een sterker vertrouwen in een effect dan het oorspronkelijke onderzoek suggereerde. De studie concludeert dat een heranalyse, gebaseerd op andere methodologische en epistemologische uitgangspunten, een ander perspectief op de interpretatie van bevindingen kan ondersteunen. Bovendien stelt de studie dat genderongelijkheid in STEM-onderwijs niet volledig begrepen kan worden op basis van kwantitatieve gegevens op landniveau, aangezien zulke maatstaven vaak zijn samengesteld uit verschillende indicatoren die sociopolitieke aannames bevatten over wat gelijkheid inhoudt en geleefde ervaringen over het hoofd zien. Daarom pleit de studie voor methodologische transparantie en meer integratie van contextuele of kwalitatieve benaderingen in toekomstig onderzoek.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Field, S.M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 17 Jun 2025 07:25 |
Last Modified: | 17 Jun 2025 07:25 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4923 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |