Le, Ngan (2025) Twee werelden, één doel - De kracht van verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp. Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van hulpverleners en leerkrachten met interprofessionele samenwerking in het regulier onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
MasterthesisNganLes4761200.pdf Restricted to Repository staff only until 4 July 2026. Download (525kB) |
Abstract
Inleiding: Interprofessioneel samenwerking wordt gedefinieerd als een proces waarin communicatie en besluitvorming centraal staan. In de praktijk blijkt de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp vaak nog los van elkaar te werken, wat de effectiviteit van de ondersteuning van de leerlingen kan belemmeren. Dit onderzoek richt zich op de meerwaarde, evenals de bevorderende en belemmerende factoren, van interprofessionele samenwerking tussen hulpverleners en leerkrachten binnen het project “Samenwerking Onderwijs en Zorg”. Het onderzoek is gebaseerd op het model van Widmark et al. (2011), waarin drie dimensies worden onderscheiden: toewijzing van verantwoordelijkheid, vertrouwen en professionele confrontatie. Methode: Er zijn semigestructureerde, face-to-face interviews afgenomen met zeven hulpverleners en vier leerkrachten. De data zijn getranscribeerd en geanalyseerd met behulp van zowel inductieve als deductieve methoden in Excel. Resultaten: De resultaten laten zien dat beide groepen de huidige interprofessionele samenwerking over het algemeen positief ervaren. Korte lijnen worden vaak benoemd als bevorderende factor. Hulpverleners waarderen de laagdrempeligheid en de mogelijkheid om sneller zorg te bieden, terwijl leerkrachten vooral de brugfunctie en ondersteuning waarderen. Tegelijkertijd worden ook belemmeringen genoemd. Hulpverleners geven aan dat beperkt contact, moeizame communicatie en onvoldoende tijd als belemmerende factoren. Leerkrachten noemen vooral de onduidelijke rolverdeling als knelpunt. Discussie: Voor vervolgonderzoek wordt een follow-up studie aanbevolen om langetermijneffecten te onderzoeken. In de praktijk kunnen het versterken van werkrelaties, het verduidelijken van de rollen en regelmatige evaluatiemomenten bijdragen aan meer vertrouwen en betere interprofessionele samenwerking, wat uiteindelijk leidt tot betere ondersteuning voor leerlingen. Trefwoorden: interprofessionele samenwerking, toewijzing van verantwoordelijkheid, vertrouwen, professionele confrontatie, hulpverleners, leerkrachten
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kupers, W.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 23 Jun 2025 14:18 |
Last Modified: | 23 Jun 2025 14:18 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4995 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |