Javascript must be enabled for the correct page display

Verschillen de Toetsen voor het Voortgezet Onderwijs wat betreft Kennissoorten en Cognitieve Processen? Een Onderzoek naar de Verschillen tussen Niveaus van de Nederlandse Toetsen van Talent voor Leerjaar 1

Crediet, Hester (2025) Verschillen de Toetsen voor het Voortgezet Onderwijs wat betreft Kennissoorten en Cognitieve Processen? Een Onderzoek naar de Verschillen tussen Niveaus van de Nederlandse Toetsen van Talent voor Leerjaar 1. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukCredietS5368812.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Het voortgezet onderwijs in Nederland kent verschillende niveaus, namelijk pro, vmbo, havo en vwo. Het vmbo is nog weer opgedeeld in vier verschillende leerwegen. De leerwegen verschillen en nemen toe in onderwijsniveau. Vroege selectie naar de niveaus vindt plaats en de doorstroommogelijkheden naar andere niveaus zijn afgenomen. Deze externe differentiatie beïnvloedt het onderwijstraject van leerlingen. Leerlingen kunnen worden toegelaten tot verschillende niveaus van het vervolgonderwijs. In dit onderzoek zijn de toetsen van Nederlands van Talent, die bij de verschillende leerwegen worden gebruikt, vergeleken. De onderzoeksvraag: ‘Verschillen de toetsen van de lesmethode Talent voor de verschillende onderwijsniveaus binnen het voortgezet onderwijs wat betreft kennissoorten en cognitieve processen?’ staat centraal. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden, is een meervoudige casestudy uitgevoerd. De toetsopgaven van Talent voor leerjaar 1 van het voortgezet onderwijs zijn onderzocht. Hierbij is een documentanalyse toegepast aan de hand van een coderingsschema die gebaseerd is op de herziene taxonomie van Bloom. Hiermee is inzicht verkregen in de soorten kennis (van concreet naar meer abstract) en de soorten cognitieve processen (van minder naar meer complex) die worden getoetst. Uit de analyse is gebleken dat de abstractie van de soorten kennis die leerlingen nodig hebben om de toetsopgaven te beantwoorden, afneemt naarmate het onderwijsniveau stijgt. Daarnaast verschillen de cognitieve processen die nodig zijn om de toetsopgaven te beantwoorden niet wezenlijk tussen de onderwijsniveaus. Over het algemeen worden op alle niveaus lagere cognitieve vaardigheden getoetst en zijn slechts in enkele gevallen hogere cognitieve vaardigheden nodig om de toetsopgaven te beantwoorden.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Korpershoek, H.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 09:22
Last Modified: 25 Jun 2025 09:22
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5085

Actions (login required)

View Item View Item