Javascript must be enabled for the correct page display

Grenzen en consent: een 'nee' vertelt niet alles

Martens, Famke (2025) Grenzen en consent: een 'nee' vertelt niet alles. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukFamkeMartenss4366700.pdf

Download (674kB) | Preview

Abstract

Als gevolg van de MeToo beweging is seksueel geweld minder een taboe geworden. Het concept van consent kan bijdragen aan het voorkomen van seksueel geweld. De manier waarop consent wordt gecommuniceerd, verschilt echter voor mannen en vrouwen. Deze verschillen kunnen leiden tot misverstanden, verwarring en mogelijk seksueel geweld. Daarom is het doel van dit kwalitatieve onderzoek om te analyseren hoe consent wordt behandeld in seksuele voorlichtingsboeken voor kinderen van 3 tot 12 jaar oud. Voor dit onderzoek zijn er tien seksuele voorlichtingsboeken gecodeerd op een inductieve en deductieve wijze, met een focus op heteroseksuele relaties. Na de analyse zijn er vijf overkoepelende thema's naar voren gekomen, namelijk 'gevoelens', 'seksueel geweld', 'communicatie', 'ondersteuning' en 'autonomie'. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de auteurs regelmatig consent bespreken in hun boeken, waarbij de thema's op verschillende manieren terugkomen. De boeken behandelen vooral de gevoelens die consent en liefde met zich mee kunnen brengen en bespreken voornamelijk de directe en verbale communicatiestijl van consent. Met deze resultaten is er meer inzicht verkregen in de wijze waarop consent wordt behandeld in seksuele voorlichtingsboeken voor kinderen en is er gekeken waar mogelijke verbeteringen nodig zijn. Zo zou er meer aandacht moeten komen op andere communicatiestijlen van consent en zou seksueel geweld meer moeten worden meegenomen in de seksuele voorlichtingsboeken voor kinderen. Daarnaast zou toekomstig onderzoek zich kunnen richten op de communicatie van consent binnen de LGBTQ+ gemeenschap, omdat dit kan verschillen van heteroseksuele relaties.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Parlevliet, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 12:26
Last Modified: 25 Jun 2025 12:26
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5120

Actions (login required)

View Item View Item