Luik, Anke (2025) Kijk, zo kan het ook! - Representatie van Diversiteit in Seksuele Voorlichtingsboeken. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorwerkstukAnkeLuik.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
Het onderzoek richt zich op de wijze waarop gender- en seksuele identiteiten worden weergegeven in Nederlandse seksuele voorlichtingsboeken voor kinderen van 6 tot 10 jaar. Deze boeken spelen een belangrijke rol in het vormgeven van het begrip van kinderen over gender, seksualiteit en relaties. Er is een kwalitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd met behulp van thematische analyse, gebaseerd op de steekproef van negen recent uitgegeven boeken. De analyse richtte zich op zowel tekst als visuele elementen en combineerde deductief en inductief coderen. De bevindingen laten aanzienlijke variatie zien in hoe gender- en seksuele diversiteit wordt behandeld. Sommige boeken bevatten actief niet-normatieve genderexpressies en diverse gezinsstructuren, terwijl andere sterk leunen op binaire genderrollen en heteroseksuele normen. In veel gevallen zijn inclusieve representaties slechts kort aanwezig of worden ze als uitzondering gepresenteerd, waardoor heteroseksualiteit wordt bevestigd als de norm. Dit onderzoek benadrukt het belang van consistente en geïntegreerde representaties van diversiteit in educatief materiaal voor jonge kinderen en draagt bij aan de voortdurende discussie over inclusiviteit in seksuele voorlichting.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Parlevliet, S. and Bartelink, B.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Algemene en Gezinspedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 26 Jun 2025 07:24 |
Last Modified: | 26 Jun 2025 07:24 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5140 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |