Javascript must be enabled for the correct page display

Een kwalitatief onderzoek naar de representatie van sociaal milieu in relatie tot schoolsucces in het werk van schrijvende schoolmeester Theo Thijssen (ca. 1908-1926).

Uhm, Ruth van (2022) Een kwalitatief onderzoek naar de representatie van sociaal milieu in relatie tot schoolsucces in het werk van schrijvende schoolmeester Theo Thijssen (ca. 1908-1926). Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
RvU bachelorscriptie Thijssen.pdf

Download (436kB) | Preview

Abstract

De kansen in het onderwijs voor Nederlandse leerlingen hingen in de eerste helft van de twintigste eeuw af van de sociale klasse waarin zij opgroeien. De kwaliteit van scholen in arbeiderswijken deed onder aan de scholen in 'betere wijken'. Ook de financiële situatie van het gezin had invloed op de kansen in het onderwijs: alleen kinderen uit hogere sociale klassen konden zich voortgezet onderwijs veroorloven. Verreweg de meeste kinderen konden niet aan een vervolgopleiding beginnen, wat resulteerde in kansenongelijkheid in het onderwijs. Een aantal schooljuffen- en meesters die in het onderwijsveld actief waren in die decennia hebben geschreven over hun ervaringen en hun visie op het onderwijs in hun tijd. Dit onderzoek heeft ten doel te analyseren in hoeverre schoolmeester Theo Thijssen het schoolsucces relateert aan sociaal milieu aan de hand van zijn romans Barend Wels (1908), Schoolland (1925) en De gelukkige klas (1926). Daarnaast zijn relevante onderwijstijdschriften uit die tijd geanalyseerd om de heersende visie op het schoolsucces en sociaal milieu uit het onderwijsdiscours te analyseren en te vergelijken met de visie van Thijssen. De documentanalyse laat zien dat Thijssen de mate van schoolsucces toeschrijft aan factoren die het kind met de geboorte heeft meegekregen, factoren die te maken hebben met het gezin waarin het kind opgroeit en factoren die te maken hebben met de onderwijssituatie van het kind. Van deze drie categorieën is volgens Thijssen de onderwijssetting het meest bepalend voor het onderwijssucces van het kind, en de invloed van de leerkracht het grootste hierop.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: S., S.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 21 Jun 2022 06:44
Last Modified: 21 Jun 2022 06:44
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/552

Actions (login required)

View Item View Item