de Wit, Daphne (2022) Wat weerhoudt meisjes ervan om een carrière in de STEM-sector te kiezen? Master thesis, Sociology.
|
Text
scriptie daphne de wit voor bieb-geconverteerd.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Momenteel is er een tekort aan vrouwen in de technische sector in Nederland, mede veroorzaakt door de lage instroom van meisjes in STEM-opleidingstrajecten. De vraag is dan ook waarom meisjes er minder snel voor kiezen om een STEM-carrière na te streven. Dit onderzoek gaat testen of er een verschil is in de manier waarop jongens en meisjes met STEM-vakken omgaan op school. Hierbij is de verwachting dat jongens en meisjes een verschillende interpretatie hebben van het academisch wiskunde-zelfconcept waardoor zij andere keuzes maken op basis van dezelfde schoolprestaties. Door gebruik te maken van een Duitse-dataset is er geprobeerd om aan de hand van multilevel SPSS-analyses en longitudinale netwerkanalyses te achterhalen of dit verschil in interpretatie daadwerkelijk bestaat. Er is een duidelijk geslachtssegregatie effect gevonden tussen jongens en meisjes, waarbij jongens eerder een STEM-carrière nastreven. Dit verschil is niet te wijten aan de invloed van de ouders of de afkomst van de scholieren. Het academisch wiskunde-zelfconcept van jongens en meisjes werd niet verschillend beïnvloed door het vriendschaps-, samenwerkings- en hulpnetwerk. Wel worden meisjes sneller beïnvloed door de klas waarin zij zitten (in vergelijking met jongens). Wegens het hoge aantal missende waarden in de dataset, wegens non respons, kon niet achterhaald worden waardoor dit verschil is ontstaan. Uit dit onderzoek kan de conclusie getrokken worden dat jongens en meisjes verschillend omgaan met STEM-vakken, maar niet waarom meisjes minder snel een STEM-carrière nastreven. In de toekomst wordt dan ook aangeraden om tijdens vervolgonderzoek volledige longitudinale netwerkdata te verzamelen waarbij de focus ligt op klas-gerelateerde omstandigheden en variabelen. Op deze manier kunnen resultaten van toekomstig onderzoek niet vertekend worden door non-respons en kan er inzicht verkregen worden of de beïnvloeding van de klas een mogelijke rol kan spelen in de carrière keuzes van meisjes.
| Item Type: | Thesis (Master) |
|---|---|
| Supervisor name: | Steglich, C.E.G. and Huitsing, G.E. |
| Degree programme: | Sociology |
| Differentiation route: | Social Networks In A Sustainable Society [Master Sociology] |
| Date Deposited: | 06 Nov 2025 11:41 |
| Last Modified: | 06 Nov 2025 11:41 |
| URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/555 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |
