Klei, Manon van der (2025) Veiligheid voorop in de klas. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
ThesisManon-van-der-KleiS6110665.pdf Download (653kB) | Preview |
Abstract
Binnen het Nederlandse primair onderwijs krijgen leerkrachten in toenemende mate te maken met kleuters met een gedwongen migratieachtergrond (LOWAN, 2024). Een aanzienlijk deel van deze kinderen heeft traumatische ervaringen opgedaan. Gedwongen migratie brengt dan ook ingrijpende gevolgen met zich mee, zoals psychosociale problemen (Leeuwestein et al., 2024). Met een scoping review is antwoord gezocht op de volgende onderzoeksvraag: ‘Hoe kunnen basisschoolleerkrachten in groep één en twee door middel van traumasensitief onderwijs beschermende factoren versterken die volgens de literatuur cruciaal zijn voor het mentaal welzijn van kleuters (4-6 jaar) met een gedwongen migratieachtergrond?’. Door een scoping literatuuronderzoek in vier wetenschappelijke databases zijn 12 relevante studies geselecteerd. De thematische analyse van deze studies identificeert drie centrale beschermende factoren: veiligheid, sociale verbondenheid en autonomie. Leerkrachten kunnen deze versterken via hechte relaties, sociaal-emotionele vorming en door les te geven middels voorspelbare routines en flexibele pedagogiek. Ondanks de toenemende wetenschappelijke belangstelling voor traumasensitief onderwijs (Offerman & Asselman, 2024), blijkt er een gebrek aan onderzoek specifiek gericht op kleuters, en is structurele implementatie nog beperkt. De resultaten onderstrepen de noodzaak van leeftijdsspecifieke, contextgerichte benaderingen en gerichte professionalisering van leerkrachten. Deze bevindingen leveren een eerste bijdrage aan de implementatie van traumasensitief onderwijs in de kleuterklas en benadrukken de rol van leerkrachten in het bevorderen van veerkracht en herstel. Sleutelwoorden: traumasensitief onderwijs, gedwongen migratie, beschermende factoren
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Brummelaar, M.D.C. ten |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 16 Jul 2025 14:28 |
Last Modified: | 16 Jul 2025 14:28 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5587 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |