Zwart, Jonna de (2025) Veranderende Perspectieven op Seksualiteit in Voorlichtingsboeken voor Kinderen: De Representatie van Risico's en Gevaren van Seksualiteit in de Jaren 80 en nu. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorwerkstukJonnadeZwarts5355958.pdf Download (454kB) | Preview |
Abstract
In dit onderzoek is gekeken naar hoe risico's en gevaren rondom seksualiteit worden weergegeven in Nederlandse seksvoorlichtingsboeken voor kinderen, en hoe deze weergave door de jaren heen is veranderd. Er is een kwalitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd op tien boeken: vijf uit de jaren 80 en vijf uit de periode 2015 tot 2025. De boeken zijn geselecteerd op basis van doelgroep en inhoudelijke focus op seksuele voorlichting. Bij het analyseren is gebruikgemaakt van zowel deductieve als inductieve codes. De belangrijkste deductieve codes die naar voren kwamen waren: seksueel overdraagbare aandoeningen, ongewenste zwangerschap, anticonceptie en digitale risico's. De analyse laat duidelijke verschillen zien tussen de twee tijdsperiodes. Boeken uit de jaren 80 richten zich vooral op de biologische kant van seksualiteit en het voorkomen van risico's zoals zwangerschap en seksueel overdraagbare aandoeningen. Seksualiteit wordt functioneel benaderd, met weinig aandacht voor onderwerpen als wederzijdse toestemming, seksuele beleving of misbruik. In de recentere boeken is er juist meer ruimte voor de emotionele en sociale kant van seksualiteit. Er wordt aandacht besteed aan grenzen, gevoelens, communicatie en ervaringen. Ook komen thema's als seksueel geweld en sexting aan bod. Door de jaren heen is er een verschuiving zichtbaar van een risicogerichte benadering naar een bredere kijk waarin persoonlijke ontwikkeling en autonomie centraal staan.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Parlevliet, S. and Bartelink, B.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 05 Aug 2025 10:24 |
Last Modified: | 05 Aug 2025 10:24 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5794 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |