Douma, Anouk (2022) De rol van broers, zussen, vrienden en klasgenoten bij de profiel- of vakkenkeuze. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorscriptie_Douma_S4050126.pdf Download (277kB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek had als doel om de rol van broers, zussen, vrienden en klasgenoten bij het maken van een profiel- of vakkenkeuze te onderzoeken vanuit het perspectief van havo- en vwo-leerlingen zelf. Uit eerder onderzoek kan geconcludeerd worden dat broers en zussen een grote rol kunnen spelen bij de (school)loopbaankeuzes van leerlingen. Leerlingen zijn vaak geneigd dezelfde vakken of studie te kiezen als hun oudere broer(s) en zus(sen). Daarnaast worden broers en zussen vaak om advies gevraagd door hun jongere broertjes en zusjes wanneer deze voor een lastige (schoolloopbaan)keuze staan. Vrienden en klasgenoten spelen ook zeker een belangrijke rol in de schoolloopbaan van een leerling. Zij worden steeds belangrijker in het leven van een adolescent en nemen vaak zelfs ouderlijke rollen over: zij helpen bij het maken van keuzes en geven vaak advies. Dit onderzoek dient ervoor om te kijken of deze rollen ook gelden specifiek bij het maken van een profiel- of vakkenkeuze. De gegevens werden verzameld aan de hand van semigestructureerde interviews met 33 leerlingen uit 11 focusgroepen. Uit deze interviews bleek dat broers en zussen vaak de rol hadden van een ervaringsdeskundige. Broers en zussen werden vaak gevraagd hoe zij het maken van een profiel- of vakkenkeuze hebben beleefd. Daarnaast dienen zij vaak als invloedrijk rolmodel. Wanneer een oudere broer of zus positief is over een bepaald profiel of vakkenpakket heeft de leerling vaak de neiging dit profiel of vakkenpakket ook te kiezen. Een negatieve mening over een bepaald profiel of vakkenpakket van een oudere broer of zus zorgt ervoor dat de leerling dit profiel of vakkenpakket juist niet kiest, om op deze manier zelf niet deze negatieve ervaringen te hoeven hebben. Vrienden en klasgenoten hadden verrassend genoeg geen grote rol. Zij werden slechts benaderd door leerlingen om even te brainstormen over de profiel- of vakkenkeuze, maar deze gesprekken waren vaak niet erg omvangrijk van aard en hadden weinig invloed op de keuze van de leerling. Toekomstig onderzoek zou de perspectieven van de broers, zussen, vrienden en klasgenoten ook kunnen onderzoeken om op deze manier te kijken of zij het eens zijn met wat de leerling verteld heeft, of dat zij dit toch anders zien. Daarnaast zouden meerdere belangrijke naasten uit de sociale omgeving betrokken kunnen worden in een volgend onderzoek (zoals ouders) om de rol van deze personen bij het maken van een profiel- of vakkenkeuze ook te kunnen bestuderen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Korpershoek, H. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 22 Jun 2022 12:52 |
Last Modified: | 22 Jun 2022 12:52 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/588 |
Actions (login required)
View Item |