Blaas, Annemarie (2022) Leiderschapspraktijken van schoolleiders en een onderzoekscultuur op school. Master thesis, Educational Sciences.
|
Text
Scriptie Annemarie Blaas.pdf Download (340kB) | Preview |
Abstract
Uitkomsten van onderzoek spelen een belangrijke rol in het verbeteren en vernieuwen van het onderwijs. Een onderzoekscultuur in school kan bijdragen aan de koppeling tussen onderzoeksresultaten en de praktijk. Een onderzoekende houding van onderwijprofessionals, literatuurgebruik door onderwijsprofessionals, werkgroepen met een onderzoekmatige werkwijze en praktijkonderzoek dragen bij aan het vormgeven van een onderzoeskcultuur op school. De rol van de schoolleider in het bevorderen van een onderzoekscultuur lijkt van essentieel belang. In het huidige onderzoek is middels gestructureerde interviews onderzocht wat volgens de schoolleiders de huidige en gewenste onderzoekscultuur is op de eigen scholen. Daarnaast is de schoolleiders gevraagd naar hun rol in het bevorderen van deze onderzoekscultuur. In dit onderzoek is gebleken dat de schoolleiders een belangrijke rol zien weggelegd voor een koppeling tussen onderzoek en praktijk. De invulling van een onderzoekscultuur op school wisselt per school en schoolleider. De overkoepelende gewenste situatie lijkt te zijn om op school een mix te hebben van onderwijsprofessionals gericht op de praktijk en onderwijsprofessionals met affiniteit voor het uitvoeren van onderzoek. De schoolleiders zetten met name praktijken in gericht op het begrijpen en ontwikkelen van onderwijsprofessionals en het ontwikkelen en (her)inrichten van de organisatie. Zij zien voor zichzelf een belangrijke rol weggelegd in het bieden van de juiste faciliteiten om tot een onderzoekscultuur te komen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Veldman, M.A. |
Degree programme: | Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Master Educational Sciences] |
Date Deposited: | 27 Jun 2022 07:38 |
Last Modified: | 27 Jun 2022 07:38 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/609 |
Actions (login required)
View Item |