Javascript must be enabled for the correct page display

De implementatie van samenwerkend leren binnen het programma Success for All

Koekoek, Ilse (2022) De implementatie van samenwerkend leren binnen het programma Success for All. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Scriptie SfA Samenwerkend leren S3766683 Ilse Koekoek word 20 juni.pdf

Download (745kB) | Preview

Abstract

Uit voorgaand onderzoek bleek dat er veel positieve uitkomsten zijn van het Amerikaanse taal- en leesprogramma Success for All (SfA). Het programma bestaat uit componenten die bewezen effectief zijn bij het dichten van de kloof van lage leesprestaties van leerlingen uit achterstandswijken. Het programma is voor het eerst geïmplementeerd in Amerika en is uiteindelijk uitgebreid naar andere landen, waaronder Nederland. Eén van de componenten van het schoolbrede programma is samenwerkend leren. Samenwerkend leren zorgt voor positieve effecten op verschillende uitkomsten bij leerlingen op de sociaal- en emotionele en cognitieve ontwikkeling. De component samenwerkend leren is vergelijkbaar met de component in het Amerikaanse programma en bestaat uit modelling gedrag van leerkrachten, verschillende samenwerkdoelen en werkvormen. Eerder onderzoek gaf al inzicht in de implementatie van samenwerkend leren. Het doel van dit onderzoek is om te onderzoeken hoe het onderdeel samenwerkend leren momenteel geïmplementeerd wordt en om naar de ervaringen van leerkrachten met het implementeren van samenwerkend leren te kijken. Dit is gedaan aan de hand van een digitale vragenlijst, met 19 participanten en interviews met drie leerkrachten. De resultaten zijn geanalyseerd met het programma IBM SPSS 27. Er is gebleken dat samenwerkend leren niet zo geïmplementeerd worden zoals het bedoeld is. De volgende aspecten worden minder toegepast: leg je idee uit en stel vragen, maak de opdracht af, teamnaam, gebruik van posters, team van de week, yells en teamlijsten. Verder zijn er positieve factoren gevonden voor het implementeren: positieve perceptie leerkrachten, mogelijkheid van gebruik bij andere vakken en structuur. Daarnaast zijn er problemen gevonden bij het implementeren van samenwerkend leren: lage motivatie bij leerlingen, onderdelen die niet matchen met leerkrachten en leerlingen en de intensiteit van het programma.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Mullender-Wijnsma, M.J.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 04 Jul 2022 08:08
Last Modified: 04 Jul 2022 08:08
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/637

Actions (login required)

View Item View Item