Lenting, Leonie (2022) Feedback; a call to action? De invloed van de zelfdeterminatietheorie op de verwerking van docentfeedback door leerlingen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Scriptie_Lenting.pdf Download (276kB) | Preview |
Abstract
In de wetenschappelijke literatuur is er veel bekend over zowel de zelfdeterminatietheorie (ZDT) van Deci & Ryan (2000) als docentfeedback. Echter, daarbij is veel onderzoek gedaan naar de invloed van de docentfeedback op de ZDT, maar niet andersom. In dit kwalitatieve onderzoek is de invloed van de drie psychologische basisbehoeften van de ZDT, autonomie, competentie en verbondenheid, op de verwerking van docentfeedback door leerlingen onderzocht. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van negen interviews afgenomen onder leerlingen uit de HAVO/VWO bovenbouw. Uit de resultaten blijkt dat wanneer de drie psychologische basisbehoeften in docentfeedback optreden, leerlingen de docentfeedback beter verwerken. Daarbij is autonomie door de meeste leerlingen aangegeven als grootste invloed op de verwerking van docentfeedback. Deze bevindingen kunnen van meerwaarde zijn voor docenten in het secundair onderwijs, doordat wanneer zij deze drie psychologische basisbehoeften in de feedback meenemen, de leerlingen de docentfeedback mogelijk beter verwerken. Hierdoor kunnen de leerprestaties van leerlingen verbeteren wat van positieve invloed is op de verder studie- en werkcarrière van de leerlingen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Strijbos, J.W. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 30 Jun 2022 09:02 |
Last Modified: | 30 Jun 2022 09:02 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/664 |
Actions (login required)
View Item |