Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van leerlingkenmerken SES, geslacht, etniciteit en prestatiemotivatie bij het opstellen van een schooladvies

Kors, Saskia (2022) De invloed van leerlingkenmerken SES, geslacht, etniciteit en prestatiemotivatie bij het opstellen van een schooladvies. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterscriptie_Kors_S4967399.pdf

Download (7MB) | Preview

Abstract

Aanleiding voor de huidige studie zijn de mogelijke vooringenomen attitudes wat betreft de leerlingkenmerken SES, geslacht, etniciteit en prestatiemotivatie die leerkrachten in het basisonderwijs mee kunnen nemen bij het afgeven van een schooladvies. Door middel van kwalitatief onderzoek met een binnen-personen design, waarbij is gewerkt met vignetten in combinatie met een Thinking Aloud Method, is onderzocht in welke mate basisschoolleerkrachten de leerlingkenmerken SES, geslacht, etniciteit en prestatiemotivatie gebruiken bij het afgeven van een schooladvies. Tevens is onderzocht in hoeverre deze leerlingkenmerken anders worden gewogen wanneer leerkrachten al dan niet beschikken over een Plaatsingswijzer. De Plaatsingswijzer is een hulpmiddel waarmee leerkrachten op basis van cognitieve gegevens uit leerlingvolgsystemen Cito, Dia en Boom tot een schooladvies kunnen komen. Als laatste is onderzocht in hoeverre basisschoolleerkrachten verschillen in hoe zij de leerlingkenmerken laten meewegen bij het afgeven van een schooladvies. Dit onderzoek richtte zich op basisschoolleerkrachten (N=8) in de regio Oost-Groningen. De cognitieve prestaties werden door de leerkrachten het meest genoemd en gebruikt bij het afgeven van een schooladvies. Van de niet-cognitieve prestaties werd de prestatiemotivatie het meest genoemd en gebruikt. De prestatiemotivatie werd minder genoemd en gebruikt wanneer docenten beschikten over een Plaatsingswijzer. In een aantal gevallen kregen leerlingen met dezelfde cognitieve scores, maar met verschillende niet-cognitieve leerlingkenmerken, een ander schooladvies. Deze leerlingen werden voornamelijk anders geplaatst op basis van de cognitieve scores of de prestatiemotivatie.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Warrens, M.J.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Jul 2022 06:30
Last Modified: 04 Jul 2022 06:30
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/690

Actions (login required)

View Item View Item