Javascript must be enabled for the correct page display

Ouderbetrokkenheid bij de totstandkoming van het schooladvies in Noordoost-Friesland: wat is de ouderlijke kijk hierop?

Zee, Annika van der (2022) Ouderbetrokkenheid bij de totstandkoming van het schooladvies in Noordoost-Friesland: wat is de ouderlijke kijk hierop? Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Van der Zee_01062022_Masterthesis_Ouderbetrokkenheid bij de schooladviezen in Noordoost-Friesland.pdf

Download (761kB) | Preview

Abstract

Achtergrond: Groep 8-leerlingen in Noordoost-Friesland presteren vergelijkbaar met andere regio’s in Nederland, maar ontvangen vaak lagere schooladviezen. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat leerkrachten het schooladvies deels baseren op hun perceptie van ouderbetrokkenheid. Het ouderperspectief op deze betrokkenheid is echter onderbelicht in de literatuur. Het huidige onderzoek bestudeert de door ouders gepercipieerde ouderbetrokkenheid bij de totstandkoming van schooladviezen in relatie tot ouder- en kindkenmerken, ouderself-efficacy en ouderaspiraties. Steekproef en dataverzameling: In dit cross-sectionele onderzoek hebben 73 ouders van groep 8-leerlingen in Noordoost-Friesland een digitale vragenlijst ingevuld gericht op hun betrokkenheid bij het schooladvies. Methode: Beschrijvende statistieken, Pearson’s correlatie en multipele lineaire regressieanalyse zijn gehanteerd om de door ouders ervaren mate van ouderbetrokkenheid volgens zes dimensies, de verschillen tussen groepen ouders en relaties met ouder- en kindkenmerken, self-efficacy en aspiraties te bestuderen. Resultaten: Ouderself-efficacy bleek samenhang te hebben met een hogere mate van ouderbetrokkenheid bij schoolse activiteiten rondom het schooladvies, ouderbetrokkenheid thuis en ouderbetrokkenheid bij het keuzeproces voor de middelbare school. Ouderaspiraties bleken een voorspeller voor de mate van betrokkenheid bij schoolse activiteiten rondom het schooladvies en betrokkenheid bij het keuzeproces voor de middelbare school. Hoogopgeleide ouders en ouders van een meisje toonden een hogere mate van betrokkenheid bij het keuzeproces voor de middelbare school. Conclusies: Het onderzoek biedt drie mogelijke verklaringen voor de lagere schooladviezen in Noordoost-Friesland: de minder goede geïnformeerdheid van de leerkracht over de ouderbetrokkenheid op basis van de thuissituatie, het ontbreken van informatie bij ouders over de gevolgde schooladviesprocedure en het onterecht veronderstellen van samenhang tussen ouder- en kindkenmerken, ouderaspiraties en ouderbetrokkenheid.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Timmermans, A.C. and Warrens, M.J.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Jul 2022 06:45
Last Modified: 04 Jul 2022 06:45
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/701

Actions (login required)

View Item View Item