Javascript must be enabled for the correct page display

Invloed van verschillende weergavevormen van onzekerheid rondom Cito testscores op besluitvorming in het onderwijs

Drost, Femke (2022) Invloed van verschillende weergavevormen van onzekerheid rondom Cito testscores op besluitvorming in het onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Femke Drost S4515226 eerste versie definitief.pdf

Download (846kB) | Preview

Abstract

In het onderwijs worden er veel datagedreven keuzes gemaakt aan de hand van kwantitatieve testscores. Net als alle testscores en observaties gaan de scores van het LOVS gepaard met een bepaalde mate van onzekerheid. Tijdens een toetsafname zijn er altijd externe factoren aanwezig die ervoor kunnen zorgen dat de testscore geen juiste afspiegeling is van het werkelijke niveau van de leerling. Op dit moment wordt er binnen het huidige leerlingvolgsysteem weinig aandacht besteed aan deze onzekerheid. Er wordt gebruikgemaakt van een betrouwbaarheidsinterval, die volgens eerder onderzoek lastig te interpreteren is voor leerkrachten. Onderzoek wijst uit dat het gebruik van visuele weergavevormen het begrip van de onzekerheid bij leerkrachten vergroot. In dit onderzoek worden de Quantile Dot Plot (QDP) en de Probability Density Function (PDF) vergeleken met de huidige weergavevorm van Cito (puntschatting + betrouwbaarheidsinterval) en een weergavevorm zonder onzekerheid (puntschatting) om de invloed van deze visualisaties te onderzoeken op de besluitvorming van leerkrachten met betrekking tot een passende instructievorm. Hiervoor is gebruikgemaakt van een cross-sectioneel kwantitatief onderzoek met een aanvullende kwalitatieve analyse, waarbij data zijn verzameld aan de hand van een online vragenlijst bij een gelegenheidssteekproef van 174 leerkrachten en 20 studenten. Het onderzoek volgde een between-subject design, waarbij de visualisatievormen gerandomiseerd werden toebedeeld. Participanten werd gevraagd om een fictieve leerling aan de hand van de visualisatie in een instructiegroep (basis of verlengd) te plaatsen. Een chikwadraattoets laat geen significant effect zien tussen de verschillende visualisatievormen en de keuzes die leerkrachten maken met betrekking tot een passende instructie. Leerkrachten lijken vaker te verwijzen naar een verlengde instructie en meer te kijken naar onzekerheid wanneer zij een QDP te zien krijgen. Om het bewustzijn van onzekerheid van testscores bij leerkrachten te vergroten, zou Cito mogelijk een visualisatie met telbare aantallen (zoals QDP) kunnen gebruiken om Cito-scores weer te geven.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Frans, N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 07 Jul 2022 13:01
Last Modified: 07 Jul 2022 13:01
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/771

Actions (login required)

View Item View Item