Huitema, Hiske (2022) De attitude van Nederlandse basisschoolleerlingen tegenover transgenderisme. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
hiskehuitema_thesis_s3164705 (1).pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Transgenderisme wordt gebruikt als een overkoepelende term voor iedereen die het gevoel heeft niet binnen het binaire gendersysteem te vallen. Met de wijziging van kerndoel 38 voor het basisonderwijs in Nederland in 2012 zijn scholen verplicht aandacht te besteden aan diversiteit op het gebied van seksualiteit en gender (Stichting Leerplanontwikkeling, 2020). Om onderwijs over genderdiversiteit een plek te geven in curricula, is het nodig om te kijken naar de manier waarop basisschoolleerlingen op dit moment tegen transgenderisme aankijken. Daarom probeert dit onderzoek de volgende onderzoeksvraag te beantwoorden: “Hoe is de attitude van Nederlandse basisschoolleerlingen tegenover transgenderisme te beschrijven?” Om deze vraag te beantwoorden zijn op basis van vignetten 21 semigestructureerde interviews afgenomen bij basisschoolleerlingen. De gegevens uit de interviews zijn geanalyseerd om een afdoende beschrijving te geven van de houding van schoolgaande kinderen in Nederland ten opzichte van transgenderisme. De resultaten laten zien dat Nederlandse basisschoolleerlingen overwegend positief lijken te staan tegenover transgenderisme. Middenbouwleerlingen lijken er de meeste moeite mee te hebben. De gevonden attitudes komen in grote lijnen overeen met de genderontwikkeling van kinderen. De leeftijdsgroep met de meest negatieve attitude tegenover transgenderkinderen heeft volgens de literatuur ook de meest rigide opvattingen over gender en genderrollen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Parlevliet, S. and Bergen, D.D. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 08 Jul 2022 07:03 |
Last Modified: | 08 Jul 2022 07:03 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/778 |
Actions (login required)
View Item |