Nieuwkoop, D. van (2022) Burgerschapsonderwijs; is het zinvol? Bachelor thesis, Sociology.
|
Text
BAW eindversie(definitief)_DvanNieuwkoop^J S3962776.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
Met het toenemend aantal etnische groepen in Nederland is het belangrijk dat de integratie van al deze groepen in de samenleving goed blijft. Artikel 1 van de Nederlandse grondwet ook dat iedereen recht heeft op een gelijke behandeling. Het is daarom van belang dat mensen een positieve attitude hebben over gelijke rechten voor alle etnische groepen. Deze attitude kan mogelijk beïnvloed worden door middel van burgerschapsonderwijs en kan verschillen tussen mensen met hoge of lage SES. In dit onderzoek is dat aan de van deze vraag onderzocht: ‘Wat is het effect van burgerschapsonderwijs op de attitude over gelijkheid voor alle etnische groepen? En speelt sociaaleconomische status hierbij ook nog een rol?’ De verwachtingen hierbij waren dat er een positief effect bestaat tussen burgerschapsonderwijs en attitude (hypothese 1) en dat dit verband mogelijk (deels) verklaard kan worden door maatschappelijke betrokkenheid (hypothese 2). Daarnaast was de verwachting dat hoe hoger de sociaaleconomische status van iemand, hoe kleiner het effect van burgerschapsonderwijs op attitude over gelijke rechten voor alle etnische groepen (hypothese 3). De data die voor dit onderzoek gebruikt is, is afkomstig van de International Civic and Citizenship education study (ICCS) uit 2016. In dit onderzoek is er bij meer dan 94.00 leerlingen, 37.000 leraren en 3.800 scholen uit 24 verschillende landen data verzameld aan de hand van verschillende vragenlijsten. Voor dit onderzoek is specifiek de data van Nederlandse middelbare scholieren met een gemiddelde leeftijd van 13,5 jaar gebruikt. Om de hypothesen te toetsen zijn er lineaire regressies uitgevoerd. Voor de hypothesen 1 en 3 gaan de resultaten in dezelfde richting als de verwachting. Er is te zien dat burgerschapsonderwijs een klein effect heeft op attitude en dat een hogere SES een klein effect heeft op het effect van burgerschapsonderwijs op attitude. Het effect van burgerschapsonderwijs kan niet (deels) verklaard worden door maatschappelijke betrokkenheid. Voor geen enkele hypothese is statistische ondersteuning gevonden. Dit betekent dat de resultaten niet te generaliseren zijn naar de gehele populatie. Dit kan te maken hebben met een aantal beperkingen uit het onderzoek, bijvoorbeeld licht verouderde data, het niet valide meten van concepten en te jonge respondenten in de steekproef om het conceptuele model goed te toetsen . Er ligt nog veel werk in de toekomt voor dit onderzoek!
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Huitsing, G.E. |
Degree programme: | Sociology |
Differentiation route: | None [Bachelor Sociology] |
Date Deposited: | 11 Jul 2022 08:41 |
Last Modified: | 11 Jul 2022 08:41 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/845 |
Actions (login required)
View Item |