Javascript must be enabled for the correct page display

Overgang naar een nieuwe cultuur.

Heskes, Amber (2022) Overgang naar een nieuwe cultuur. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Heskes_S3457869_Masterthese.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Onderzoek: Het onderhavige kwalitatieve onderzoek, ‘Overgang naar een nieuwe cultuur’, is gericht op manieren waarop de overgang naar de Nederlandse cultuur verloopt voor alleenstaande Syrische meisjes. Inleiding: De overgang van één cultuur naar een andere kan op verschillende manieren verlopen. In veel onderzoek naar alleenstaande gevluchte jongeren wordt geen onderscheid gemaakt tussen jongens en meisjes, er blijkt weinig bekend te zijn over de overgang naar een andere cultuur voor specifiek alleenstaande meisjes die vanuit het Midden-Oosten naar het westen vluchten. Methode: Er zijn interviews en schriftelijke vragenlijsten afgenomen bij professionals die met alleenstaande Syrische meisjes werken. Resultaten: Professionals in onderhavig onderzoek zien bij meisjes met wie zij werken zowel Syrische als Nederlandse normen, waarden, gedragingen en gewoontes terug. Er worden vaker Syrische gedragingen en gewoontes gezien dan Nederlandse. Meisjes hebben in begeleiding voornamelijk goede voorlichting, persoonlijke aandacht, begrip, inspraak, focus op mogelijkheden en de mogelijkheid tot gesprekken met vrouwen nodig. Anders dan jongens zouden er volgens sommigen meer activiteiten voor meisjes geregeld moeten worden, anderen noemen dat meisjes meer behoefte hebben aan gesprekken en jongens meer aan afleiding en ook wordt genoemd dat meisjes geen andere begeleidingsbehoeften hebben dan jongens. Conclusie: De overgang naar de Nederlandse cultuur verloopt geleidelijk, waarbij door professionals in onderhavig onderzoek vaker Syrische dan Nederlandse gedragingen en gewoontes worden teruggezien. Meisjes hebben in de begeleiding voornamelijk aandacht, begrip en voorlichting nodig. Volgens sommige professionals hebben ze iets anders nodig in begeleiding dan jongens, volgens anderen niet.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Smit, M. and Winkens, K.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 12 Jul 2022 12:32
Last Modified: 12 Jul 2022 12:32
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/900

Actions (login required)

View Item View Item