Javascript must be enabled for the correct page display

Doelgericht bewegen? Een onderzoek naar de relatie tussen motorische vaardigheden en vroege executieve functies bij peuters

Hut-Zijlstra, Sanne (2022) Doelgericht bewegen? Een onderzoek naar de relatie tussen motorische vaardigheden en vroege executieve functies bij peuters. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Hut-Zijlstra_S4990919_Eindversiemasterthesis_SH.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Rudimentaire vormen van executieve functies (EFs) zijn al aanwezig bij peuters. Naast ontwikkeling op het gebied van executief functioneren (EF) maken jonge kinderen ook ontwikkeling door op het gebied van motorische vaardigheden. Er bestaat echter nog geen eenduidig beeld over de relatie tussen (fijn en grof) motorische vaardigheden en EF bij jonge kinderen onder de vier jaar. Daarom was het doel van dit huidige onderzoek om te kijken in hoeverre er een relatie is tussen fijn en grof motorische vaardigheden en vroege EFs bij jonge kinderen tussen de 30 en 48 maanden, waarbij er gecontroleerd is voor leeftijd, sociaal economische status (SES) en geslacht. De uiteindelijke steekproef bestond uit 122 kinderen (55 jongens, 45.1%) met een gemiddelde leeftijd van 39.6 maanden (SD=5.3). Fijn en grof motorische vaardigheden zijn onderzocht aan de hand van tien vragen uit verschillende leeftijdsversies van de Ages and Stages Questionnaires. De vroege EFs zijn gemeten met een prestatie-gerelateerde testbatterij ontwikkeld in het Dynamics of Youth project. Uit de resultaten van verschillende regressieanalyses is gebleken dat fijn motorische vaardigheden een significante voorspeller waren voor selectieve aandacht (olifantjestaak) en visueel-ruimtelijk kortetermijngeheugen (doosjestaak). Grof motorische vaardigheden waren een significante voorspeller voor de vroege vorm van inhibitie (wachttaak rozijn). Voor vervolgonderzoek wordt aanbevolen om naast een vragenlijst voor motorische vaardigheden een prestatie-gerelateerde test af te nemen, zodat er een completer beeld ontstaat van de motorische vaardigheden. Ook is het relevant om te kijken naar andere variabelen die van invloed zijn op de relatie tussen motorische vaardigheden en vroege EFs en om de relatie tussen motorische vaardigheden en vroege EFs longitudinaal en bidirectioneel te onderzoeken. Trefwoorden: (vroege) executieve functies, fijn motorische vaardigheden, grof motorische vaardigheden, peuters, testbatterij.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Houwen, S. and Lichtwarck-Aschoff, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 13 Jul 2022 11:32
Last Modified: 13 Jul 2022 11:32
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/916

Actions (login required)

View Item View Item