Javascript must be enabled for the correct page display

Groepsbetrokkenheid vanuit het Perspectief van Studenten van Academic Learning Communities: Begrip, Ervaringen en Beïnvloedende Factoren

Haverkort, Joost (2022) Groepsbetrokkenheid vanuit het Perspectief van Studenten van Academic Learning Communities: Begrip, Ervaringen en Beïnvloedende Factoren. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
JH_220601_Thesis.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Deze studie onderzoekt het relatief weinig onderzochte fenomeen van groepsbetrokkenheid op universiteiten. De onderzoeksvragen die hierbij centraal staan zijn wat het begrip van groepsbetrokkenheid is onder studenten, welke ervaringen van groepsbetrokkenheid zij omschrijven en welke factoren groepsbetrokkenheid kunnen bevorderen of belemmeren. Bachelor-studenten pedagogische wetenschappen die het vak Academic learning communities hebben gevolgd zijn gekozen als onderzoekspopulatie. Hiervoor is met behulp van een gelegenheidssteekproef kwalitatieve data verzameld door middel van semi-gestructureerde interviews (N = 8). De interviews zijn geanalyseerd door middel van een inductieve thematische analyse. De inductieve thematische analyse heeft geresulteerd in 15 met elkaar verbonden thema’s gerelateerd aan groepsbetrokkenheid. Uit de resultaten blijkt dat er overlap bestaat onder de participanten tussen het begrip van individuele betrokkenheid en die van groepsbetrokkenheid. Leergemeenschappen blijken een toevoeging te zijn voor mogelijke ervaringen van groepsbetrokkenheid. Naast belemmerende en bevorderende factoren zijn er factoren die een combinatie van beide zijn of een algemene invloed op groepsbetrokkenheid hebben. Hoewel het voorkomen van groepsbetrokkenheid op universiteit mogelijk is, zitten studenten in de eerste plaats voor zichzelf op de universiteit. Een conclusie is daarom dat verwachtingen over het stimuleren en voorkomen van studie- of vakoverschrijdende vormen van groepsbetrokkenheid moeten worden getemperd. Sleutelwoorden: groepsbetrokkenheid, leergemeenschappen, universiteiten

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Mascareno, M.N.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 14 Jul 2022 07:14
Last Modified: 14 Jul 2022 07:14
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/918

Actions (login required)

View Item View Item